arrow

אינדור VS חממה: מהם ההבדלים? - Peace Naturals-Israel

כנראה שתצטרכו לנסות מספר מוצרים. בין אם אתם מטופלים ותיקים או רק בתחילת דרככם, סביר להניח שאתם מודעים לכך שגידול קנאביס באיכות רפואית דורש התייחסות מדוקדקת של מגוון גורמים, וכתוצאה אחת ההחלטות החשובות ביותר שיצרני קנאביס צריכים לקבל היא האם לגדל את הצמחים שלהם בחממות מבוקרות או במתקני אינדור סגורים. כמומחים עולמיים בתחום עם מתקני גידול סגורים, חממות מבוקרות ומפעלים – אנחנו כאן כדי לעזור לכם להבין את ההבדל בין התוצרים. במאמר זה, נסקור את היתרונות והחסרונות של כל שיטה, כדי שתוכלו לקבל החלטה מושכלת לגבי הגישה המתאימה ביותר לצרכים שלכם.
כשמדובר בגידול קנאביס בדרגה רפואית בישראל, ישנן שתי אפשרויות עיקריות: גידול פנימי (אינדור) או גידול חממה. לשתי השיטות יש יתרונות וחסרונות, והבחירה ביניהן תלויה במגוון גורמים, כמו אקלים, מיקום ומשאבים זמינים.
ידול פנימי מאפשר שליטה מלאה על סביבת הגידול, כולל טמפרטורה, לחות, אור ואוורור. רמת שליטה זו יכולה לגרום לתשואות גבוהות יותר, לאיכות טובה יותר ולמוצר עקבי יותר. עם זאת, גידול פנימי דורש עלויות משמעותיות מראש עבור ציוד ואנרגיה, כמו גם הוצאות שוטפות עבור חשמל ובקרת אקלים. בנוסף, גידול בתוך הבית בדרך כלל משאיר תנאים מצומצמים במקום ובנוסף – הוא יכול לגזול המון זמן ועבודה, שכן הצמחים והמתקן דורשים ניטור וטיפול קבועים.
באזורים המציעים את התנאים החקלאיים הנכונים, גידול בחממה מציע שיטה יעילה, חסכונית וידידותית יותר לסביבה מגידול פנימי. חממות מספקות אור ואוורור טבעיים, ובעזרת התקנה של מערכות תאורה ובקרת לחות וטמפרטורה, עדיין ניתן לשלוט בגורמים רבים בתהליך הגידול. גידול בחממה יכול להוביל לתפוקה ואיכות דומות לאלו המוכרות מגידול מקורה, תוך שימוש בפחות אנרגיה והפקת טביעת פחמן קטנה יותר.
בדומה לגידול פנים, גם חממות מציעות פוטנציאל לגידול כל השנה, כל עוד קיימים אמצעי תאורה ובקרת אקלים נאותים. עם זאת, זה עלול לדרוש השקעות נוספות בתשתיות, כגון מערכות חימום וקירור, וכן ניהול מזיקים ומחלות. עם זאת, עם הביקוש הגובר לפרקטיקות ברות קיימא וידידותיות לסביבה בכל העולם ובמיוחד בתעשיית הקנאביס הרפואי, גידול בחממות מתקדמות מסתמן כאופציה המועדפת על המומחים בתחום.

מה יותר יעיל, חממה או גידול פנים?

כשמדובר בגידול קנאביס רפואי, יעילות היא המפתח. ליעילות תהליך ההפקה יש השפעה על הסביבה ועל היציבות העסקית של היצרנים. אם נשווה בין גידול מקורה לבין שימוש בחממות מתקדמות, ההיבט העיקרי שיש לקחת בחשבון הוא יעילות המתקן במונחים של שימוש באנרגיה. גידול פנים דורש כמות אדירה של חשמל כדי לשמור על טמפרטורה, לחות ותנאי תאורה אידיאליים ביחס לחממה.
על פי מחקר שפורסם בכתב העת Energy Policy, גידול קנאביס מקורה בארה"ב צורך כ-1% מכלל צריכת החשמל במדינה. כתוצאה מכך עלויות האנרגיה צומחות והתעשיה אחראית גם לפליטת פחמן גבוהה ביחס לתעשיות דומות. לעומת זאת, חממות מתקדמות משתמשות באור שמש טבעי, ורבות מהן משלבות טכנולוגיות חסכוניות באנרגיה כגון תאורת LED משלימה או שימוש באנרגיה סולארית כדי להפחית את צריכת האנרגיה והעלויות.
צריכת מים היא גורם נוסף שחשוב לקחת בחשבון בהשוואה בין גידול בחממות מתקדמות לגידול מקורה – במיוחד בישראל. גידול מקורה משתמש לרוב במערכת הידרופונית בלולאה סגורה, המחזירה מים וחומרי הזנה לצמחים. זה נשמע ידידותי, אך מערכת דורשת מים באיכות גבוהה שעוברים טיהור מתמיד באוסמוזה הפוכה ותחזוקה שוטפת שפוגעת ביעילות התפוקה.
לעומת מתקני גידול פנים, חממות מתקדמות משתמשות בדרך כלל בשילוב של מצע והידרופוניקה, מה שמאפשר ניהול יעיל יותר של מים וחומרי הזנה. מחקר שפורסם בכתב העת Agricultural Water Management מצא שעגבניה שהופקה בחממה דרשה 70-90% פחות מים מאלו שגדלו בתנאים אחרים. את אותו העיקרון ניתן ליישם גם על גידול קנאביס בחממות מתקדמות, וכתוצאה מכך להוביל לחיסכון משמעותי במים.
בנוסף ליעילות האנרגיה והמים, יש לשקול גם שימוש במשאבים אחרים. מתקני גידול מקורים דורשים ניטור ותחזוקה מתמידים של מגוון טכנולוגיות, כולל מערכות סינון אוויר והדברה. חממות מתקדמות, לעומת זאת, מציעות סביבת גידול טבעית יותר, ומפחיתה את הצורך בתשומות מלאכותיות ובטיפולים כימיים. כתוצאה מכך, אנחנו יכולים לחסוך במשאבים ולהפחית את טביעת הרגל הפחמנית שלהם.
כאשר משווים את היעילות של גידול פנים וחממות מתקדמות, האחרונות מציעות יתרונות משמעותיים במונחים של שימוש באנרגיה ובמים, כמו גם במשאבים אחרים.

מה יותר איכותי, חממה או גידול פנים?

בכל הנוגע לגידול קנאביס רפואי איכותי, שימוש נכון בחממות מתקדמות מוכיח את עצמו כיעיל ביותר. למעשה, מחקרים הראו שצמחי קנאביס הגדלים בחממות מכילים רמות גבוהות יותר של קנבינואידים וטרפנים בהשוואה לגנטיקות זהות שטופחו בגידול פנים, והתופעה חוזרת על עצמה במחקרים נוספים על צמחי בזיליקום, פטרוזיליה ועוד. הדבר נובע בעיקר מהיכולת של חממות לשכפל תנאי גידול טבעיים תוך מתן הגנה מפני גורמים חיצוניים שיכולים להשפיע לרעה על בריאות הצמח.
הסביבה המבוקרת שמציעה חממה מתקדמת ומותאמת לגידול קנאביס רפואי מאפשרת ויסות מדויק של טמפרטורה, לחות ואור, ויוצרת תנאי גידול אידיאליים וטבעיים לצמח. זה יכול לגרום ליבול עקבי וצפוי יותר, עם פחות וריאציות בעוצמה ובטעם בהשוואה לצמחים שגדלו במתקנים מקורים. בנוסף, חממות מספקות אור שמש טבעי בספקטרום אליו כל הצמחים בכדור הארץ התרגלו מאז שנבראו. גידול מקורה מסתמך על תאורה מלאכותית שעלולה להיות פחות יעילה או לא לתת לצמח את הספקטרום המדויק לו הוא זקוק בכל רגע.
מבחינת הטעם והארומה, נמצא כי קנאביס שגדל בחממה מפיק פרופיל ארומות וטעמים מובהק ומורכב יותר בהשוואה לתפרחות שגדלו במתקנים מקורים. מדענים מאמינים שזה נובע בעיקר בזכות אור השמש הטבעי והאוויר הצח שמספקת החממה. לראיה, מחקר שפורסם ב-Journal of Agricultural and Food Chemistry מצא שלקנאביס שגדל בחממה יש רמות גבוהות יותר של טרפנים, שאחראים לטעמים ולניחוחות הייחודיים של הצמח.
חן אסדו, אגרונום בכיר בקרונוס מספר לנו סוד על גידול קנאביס באינדור: ״כשמדברים על תפרחות קנאביס, החיסרון המובהק במתקני גידול פנים הוא שאין את השמש. השמש תורמת אור בעל ספקטרום מגוון מאוד לאורך הגידול והצמח צריך את כולם״. חן מסביר לנו למה: ״קנבינואידים וטרפנים מסויימים מגנים על הצמח מנזקי חמצון שנגרמים מעודפי קרינה מהשמש. כלומר, כשהצמח נחשף לקרינת שמש חזקה, הוא יודע להגן על עצמו מהספקטרום העשיר עם ייצור מוגבר של קנבינואידים וטרפנים שונים. כאשר הקרינה החזקה נובעת מתאורה מלאכותית בעלת ספקטרום מוגבל, הצמח יגן על עצמו עם רכיבים מצומצמים שרלוונטיים רק לאורכי הגל הספציפיים שהתאורה המלאכותית מספקת״.
והוא מוסיף: ״רוב מתקני האינדור משתמשים היום בתאורת לד שהיא חסכונית ויעילה – אך אורכי הגל שלה מצומצמים למדי ולכן התפרחות שהן מפיקות מגנות על עצמן עם פחות טרפנים וקנבינואידים ממה שנראה בחממה עם תאורה טבעית״. ״אצלנו בקרונוס כל החממות מועשרות בתאורה, וככה אנחנו מקבלים את התועלת של השמש ותומכים בה עם תאורה מלאכותית, וכך המוצר שלנו גם נשאר יחסית אחיד לכל השנה״
בנוסף, חן מספר לנו על אחת הבעיות הקשות של מתקני גידול פנים: ״במתקני אינדור יש רצון להפיק כמה שיותר משטח הגידול, מה שמוביל לפיתוח יותר מחלות ובעיות פיזיולוגיות כמו גם יכול להוביל לאפקט שוליים חזק״. אפקט שוליים הוא מושג המתייחס לפגיעה באיכות היבול הניכרת בפאות אזורי הגידול.
באופן כללי, קנאביס הגדל בחממה מתקדמת לרוב יהיה איכותי יותר מזה שגדל במתקן מקורה. ברגע שקיימת היכולת לשכפל תנאי גידול טבעיים תוך מתן הגנה מפני גורמים חיצוניים, חממות מציעות תנאים אידיאליים לטיפוח צמחי קנאביס בריאים יותר עם רמות גבוהות של קנבינואידים וטרפנים ביחס לגידול מקורה.

גידול בחממה וגידול פנים: מי יותר מזיק לסביבה?

ההשפעה הסביבתית של גידול קנאביס היא שיקול חשוב שאנו בונים מתקני בגידול בכל מדינה בעולם, ומידת הקיימות שמציעים מתקני גידול מקורים בישראל נבחנה רבות אל מול זו של גידולי החממות המתקדמות. מקני גידול מקורים דורשות תשומות אנרגיה גבוהות לתאורה, חימום ואוורור, מה שעלול לגרום לפליטת פחמן משמעותית. לעומת זאת, חממות מתקדמות משתמשות באור שמש טבעי ומסתמכות פחות על תאורה מלאכותית, וכתוצאה מכך טביעת הרגל הפחמנית שלהן נמוכה יותר. לראיה, מחקר שפורסם ב-Journal of Cleaner Production, חושף שק״ג קנאביס שגדל בחממה הפיק 25% פחות פליטת פחמן דו חמצני מאשר זה שגדל במתקן סגור.
חן מספר: ״יש לנו חדרי אינדור והם צורכים כמויות אנרגיות לא הגיוניות. הפרחת אצווה מסחרית שתהיה פי 5 גדולה יותר לא צורכת כמות אנרגיה של חדר אחד. התאורה, החשמל, החימום, הגנרטורים, ניטור הפחמן הדו חמצני וכו׳ – בחדרי גידול אינדור הכל צריך לעבוד כל הזמן מפני שכל תקלה קטנה יכולה לסכן את הצמחים בצורה דרמטית, לכל טעות קטנה יש השלכה מאוד גדולה.״
חן מדגיש את החשיבות של הטעויות האלו: ״צמח הקנאביס זוכר – מספיק שפעם אחת תהיה השקיה עודפת בחדר גידול אינדור או שהתאורה תהיה חזקה מדי והתקלה הזו יכולה להוביל לסטרס שיגרום לתפרחת מעובשת או בעלת בעיות פיזיולוגיות כמו שקיקי זרעים או אפילו פרחים זכריים. כמובן שאפשר לפגוע בצמחים כך גם בחממה, אבל בחממה מתופעלת על ידי אנשי מקצוע יש מערכת השקיה בטוחה יותר, תאורה טבעית והרבה פחות גורמי סיכון לא טבעיים. בנוסף, יש הרבה יותר שליטה ומנגנוני בטיחות שבאינדור גם הטכנולוגיה הטובה ביותר לא תוכל לספק״.
גם ניהול פסולת הוא גורם חשוב בחקלאות ברת קיימא. מתקני גידול סגורים מייצרים לרוב כמויות גדולות של פסולת בצורת אדמה, מים וחומרי אריזה, שעלולים להיות קשים למחזור או פינוי באופן בר קיימא. גידולי חממה לעומת זאת עושים שימוש בשיטות ניהול מים ברות קיימא כמו לכידת מי גשמים ומיחזור, הדברה אורגנית וביולוגית בנוסף לאפשרות לעשות שימוש במצע אורגני וחומרי אריזה מתכלים. חן מאשר שגידול בחממה אכן חסכוני יותר במים, במיוחד בשיטה של קרונוס: ״נכון, מים ניתן למחזר בחממה ובאינדור כמעט ולא. בזכות מערכת טיהור ומחזור מים ייחודית שיש לנו בקרונוס אנחנו יכולים להשתמש בחממה באותם המים לאורך כמעט כל מחזור הגידול בלי לפגוע באיכותם, כשבאינדור מאוד קשה להבטיח את טוהר המים הנדרש לסביבה הזו לאחר מחזור.״.
בסך הכל, גם לגידול פנים וגם לחממה שניהם יש את ההשפעות הסביבתיות שלהם. עם זאת, חממות מתקדמות מאפשרות חקלאות ברת קיימא וידידותית יותר לסביבה, במיוחד כשמדובר בגידול קנאביס רפואי. עם אור שמש טבעי, שימוש יעיל במשאבים ושיטות ידידותיות יותר לניהול פסולת, יצרנים שעושים שימוש בחממות מתקדמות יכולים לייצר קנאביס רפואי באיכות גבוהה תוך מזעור השפעתם הסביבתית.

במבחן הזמן: חממה או גידול פנים?

ככל שהביקוש לקנאביס רפואי ממשיך לגדול, מדרגיות היא שיקול חשוב בבחירת שיטת גידול. גידול מקורה משמש באופן מסורתי לייצור בקנה מידה קטן, בעוד שחממות מציעות יותר גמישות ומדרגיות. במתקנים סגורים יש גבול לכמות השטח הפנוי, והרחבת הפעילות עלולה להיות יקרה בכסף וזמן. לעומת זאת, העיצוב המודולרי של חממות מאפשר להגדיל או להקטין אותן בקלות.
על זה האגרונום שלנו מספר ש: ״במתקני אינדור אחת הבעיות הפחות מוכרות והיותר רלוונטיות היא שטח הגידול. בחדר גידול פנים של 36 מ׳ מרובע יכולים להיות כמה אלפי צמחים, כשבחממה של חצי דונם אנחנו מקפידים על מקסימום 3,000 (!). מבחינת עלות, הקמת חדר אינדור יקרה פי כמה וכמה מונים מעלותה של הקמת חממה. לכן האצוות בדרך כלל קטנות ונשארות קטנות – זה קשה מאוד להתרחב אם הוא מתחייב לסטנדרט האינדור, ומרווח הטעות מינימלי. זאת אומרת שמאוד קשה להגדיל את ההיצע, וקל מאוד להקטין אותו כאשר טעות קטנה יכולה לפגוע באצווה שלמה וכתוצאה מזה בזמינות המוצר בשוק וברצף הטיפולי״.
בנוסף, כאמור: מחקרים הראו כי גידול בחממה מתקדמת מספק שימוש יעיל יותר במשאבים ודורש פחות אנרגיה להפקת כמות זהה של תפרחות קנאביס שגדלה במתקן סגור. חממות יכולות לספק אור טבעי ואוורור, להפחית את הצורך בתאורה מלאכותית ומערכות בקרת אקלים. עם טכנולוגיות חממה מתקדמות, אנחנו יכולים להתאים את הטמפרטורה, הלחות והתאורה כדי ליצור את התנאים האידיאליים עבור הצמחים שלנו. רמת דיוק זו מסייעת לנו להפיק מוצרי קנאביס רפואי באיכות גבוהה.
לסיכום, בעוד שלמתקני גידול פנים יש את היתרונות שלהם, חממות מציעות מדרגיות והרבה יותר גמישות. ככל שהביקוש לקנאביס רפואי ממשיך לעלות, היכולת להגדיל בקלות את הייצור תלך ותהיה חשובה יותר. בזכות החממות המתקדמות שלנו אנחנו זוכים במתקן גידול המאפשר ייצור איכותי, בר קיימא ומדרגי של קנאביס רפואי.

לסיכום: חממה או גידול פנים?

לסיכום, ההשוואה המחקרית בין מתקנים סגורים לחממות מתקדמות כשמדובר בגידול קנאביס רפואי מדגישה שוב ושוב את היתרונות של האחרונות בהיבטים של יעילות, איכות, קיימות ומדרגיות.
מבחינת יעילות, חממות מתקדמות מציעות חיסכון משמעותי בעלויות באמצעות צריכת אנרגיה נמוכה יותר, צריכת מים מופחתת וניצול טוב יותר של משאבים. מחקרים מראים שחממות צורכות עד 50% פחות אנרגיה מפעולות גידול פנימיות, מה שהופך אותן לאופציה בת קיימא יותר. לגבי איכות, חממות יוצרות סביבה אידיאלית לגידול צמחי קנאביס בריאים עם רמות גבוהות יותר של קנבינואידים וטרפנים; תרכובות אלו חיוניות לקנאביס רפואי.
קיימות היא גורם חשוב נוסף שיש לקחת בחשבון. לחממות יש טביעת רגל פחמנית נמוכה יותר ממתקני גידול סגורים, ובנוסף תהליכי ניהול הפסולת שלהן יכולים להיות ידידותיים יותר לסביבה מאלו הנפוצים בגידול פנים. זה חשוב לתעשיית הקנאביס בכללותה, שכן קיימות הופכת לדאגה גוברת בענף. לבסוף, מדרגיות חיונית לעמידה בביקוש הגובר לקנאביס רפואי. חממות מציעות גמישות רבה יותר ופוטנציאל ליבולים גדולים יותר מאשר גידולי פנים, מה שהופך אותן לבחירה אידיאלית עבורנו.
בסך הכל, בעוד שלגידול פנים יש את היתרונות שלו, חממות מתקדמות הן האופציה העדיפה לגידול קנאביס רפואי איכותי. היעילות, האיכות, הקיימות והמדרגיות שלהן הופכות אותן לבחירה הטובה ביותר עבור הצרכים שלנו בתעשיית הקנאביס הצומחת.