arrow

שמן קנאביס רפואי - איך לבחור את המוצר הנכון

שמן זה שמן
בתוך תפריט שמני הקנאביס הרפואי שנראה על פניו חד-גוני, מתחבאים הרבה סודות שכל מטופל ומטופלת חייבים להכיר. שיטות מיצוי ושמני בסיס משתנים, ישנם מוצרי פול ספקטרום מנגד לקנבינואידים מבודדים, שמנים עם תוספות טרפנים או תמציות טעם – האפשרויות רבות, ולא לחינם: הן משפיעות על חוויית הצריכה, האפקט ואפילו ההתאמה לסוג המטופל. בחירת שמן קנאביס רפואי צריכה להיות מותאמת לצרכים שלך, ואלה הדברים שחשוב להכיר:
שמן זה שמן
כשמגיעים לבחור שמן קנאביס רפואי, למטופלים מוצגות מגוון אפשרויות בכל הנוגע לסוג השמן – אך לא רבים יודעים איך לנווט בתוכן בהתאם לצרכים שלהם. בואו ניקח לדוגמה את טכנולוגיות המיצוי למשל – יש הבדלים מהותיים בכימיקלים השונים שניתן לעשות בהם שימוש.
בנוסף, לספורטאים, אלרגים ומי ששומר על דיאטות מסוימות קריטי להבין את ההבדלים בין מוצרי ספקטרום מלא לעומת קנבינואידים מבודדים. גם החשיבות בבחירה של שמן בסיס מתאים ובחינה של תרכובות נוספות שיצרנים יכולים להוסיף תכריע בקבלת החלטות.

טכנולוגיות מיצוי

קהלת אמר ״טוב שם משמן טוב״, אבל זה רק כי לא היה מיצוי סופר קריטי בתקופתו. תהליך זיקוק הצמח ממלא תפקיד מכריע בהפקת קנבינואידים מקנאביס. כרגע, שתי שיטות עיקריות שולטות בשוק: מיצוי המבוסס על ממסים (בעיקר אתנול, סוג של אלכוהול) ומיצוי CO2 סופר קריטי. אמנם מיצוי מבוסס על אתנול חסכוני, אך הוא עלול להשאיר אחריו עקבות של ממיסים שעלולות להזיק.
כאן נכנס מיצוי סופר קריטי על פחמן דו חמצני (2CO), שיטה יקרה שדורשת בניה של מערך מתוחכם שמצליח למצות צמחי קנאביס ללא שימוש בשום חומר מלבד פחמן דו חמצני. זו נחשבת לשיטה נקייה ויעילה יותר. בנוסף, שמנים המופקים בשיטה זו (למשל, סדרת השמנים של פיס נטורלס) מתומחרים באותו מחיר כמו מתחריהם מבוססי אתנול. מטופלים צריכים לשקול את שיטות המיצוי של השמן שהם רוכשים, ולהתחשב בגורמים כמו טוהר ובטיחות.

ספקטרום מלא וקנבינואידים מבודדים

הבחירה בין ספקטרום מלא לקנבינואידים מבודדים קריטית להעדפות האישיות והמצב הרפואי של כל מטופל ומטופלת. שמן קנאביס רפואי בספקטרום מלא מכיל את כל מניין הקנבינואידים, הטרפנים וכל תרכובת אחרת שהייתה בצמח הקנאביס בעת המיצוי. למה זה טוב?
הרכיבים המשניים תורמים ל״אפקט פמליה״, הכינוי שחוקרי קנאביס הדביקו לפוטנציאל הסינרגיסטי של רכיבים שונים בצמח להעצים זה את פעילותו של האחר. אין ספק שזה יתרון מעולה, במיוחד כשהוא מוגש ללא עלות נוספת – אך הוא לא מתאים לכולם.
מנגד לשמן בספקטרום מלא, יש שמן קנאביס רפואי שמבוסס על קנבינואידים מבודדים ומציע מינון מדויק וטהור ללא הרכיבים המשניים. שמן קנאביס רפואי שמבוסס על קנבינואידים מבודדים מתאים למטופלים עם רגישות לטרפנים או קנבינואידים מסוימים, אלרגיות, או אילוץ כלשהו לצרוך קנבינואידים טהורים. למשל ספורטאים או אנשי ביטחון שלא יכולים להשתמש ב-THC.

שמן בסיס: על טעם ועל ריח?

שמן הבסיס המשמש בתמיסות קנאביס רפואי יכול להשפיע באופן משמעותי על החוויה הכוללת – החל מהטעם, דרך העיכול ועד להעדפות אלרגניות. ישנם מגוון שמנים נפוצים בתעשיית הקנאביס הרפואי בישראל – אך הרוב מבוססים על שמן זית או קוקוס. מעבר להעדפות טעם או אלרגיה, צריך להתחשב גם ביתרונות של שמן MCT וכזה שאינו MCT.
פיס נטורלס מגלים לנו שהם משתמשים בשמן קוקוס MCT שידוע בספיגתו המהירה ובטעם ניטרלי, בעוד ששמנים שאינם MCT עשויים להיות בעלי פרופיל טעם מובהק. בנוסף, חשוב לציין כי מטופלים עם הגבלות תזונתיות צריכים לבחון היטב את שמן הבסיס כדי להבטיח תאימות לצרכי הבריאות שלהם.

תרכובות נוספות: טרפנים, תמציות טעם

מעבר לקנבינואידים, מוצרי שמן קנאביס רפואי רבים כוללים גם תרכובות נוספות כמו טרפנים, ובמקרה של פיס נטורלס אפילו תמציות טעם שנועדו לשפר את החוויה הכוללת. טרפנים תורמים לאפקט הפמליה שצוין בפרק הקודם, ובכך יכולים לספק יתרונות טיפוליים ייחודיים.
תמציות הטעם מסייעות להסוות את הטעם הצמחי המרוכז של תמצית הקנאביס או שמן הבסיס, במידה והוא מפריע לכם. במידה ואתם מעדיפים טעמים ניטרליים יותר, אנו ממליצים להתמקד בשמנים נטולי טרפנים או טעמים שזוקקו במיצוי סופר קריטי. ובאופן כללי, אנו ממליצים למטופלים לבחון מוצרים עם תרכובות נוספות המתאימות להעדפות ולמטרות הטיפוליות שלהם בלבד.

לסיכום, כל שמן הוא עולם ומלואו.

בחירת שמן קנאביס רפואי מתאים לטיפול שלכם כרוכה בהתחשבות במגוון גורמים: טכנולוגיית המיצוי, ברירה בין ספקטרום מלא לקנבינואידים מבודדים, היכרות עם טעמי שמני הבסיס השונים ועם האילוצים האלרגניים, בנוסף לשיקול תרכובות נוספות כמו טרפנים ותמציות טעם.
על ידי הבנת הגורמים הללו, מטופלים יכולים לקבל החלטות מושכלות שמשפרות את היתרונות הטיפוליים של שמן הקנאביס הרפואי שלהם תוך התאמה להעדפות ולדרישות הבריאותיות הייחודיות שלהם. אם הצלחנו לעזור לכם, שתפו את הכתבה הזו. ככל שתעשיית הקנאביס ממשיכה לצמוח, שמירה על מידע והעצמת מטופלים היא המפתח לקדמה בענף.