arrow

קנאביס אורגני: בין המצוי לרצוי

פעם גידלו קנאביס באדמה, בשיטות אורגניות לכל דבר ועניין. קנאביס אורגני, במיוחד זה שגדל בטבע או על אדמה פתוחה, זכה לתשומת לב בזכות הטוהר והעוצמה הנתפסים שלו. אבל שיטות הגידול גם חושפות את הצמח ליותר מזיקים והופכות את המוצר לפחות סטרילי ולא מתאים לאנשים עם מערכות חיסוניות מוחלשות. אז מה עדיף?
הפופולריות של קנאביס אורגני עלתה בשנים האחרונות כאשר רבים דוגלים ביתרונות שלו לכאורה, ונוטים לשכח מהסיכונים החבויים בטבע, בין היתר על גבי תפרחות קנאביס – ומחכים להיכנס לגוף שלנו. קנאביס אורגני, במיוחד זה שגדל בטבע או על אדמה פתוחה, זכה לתשומת לב בזכות הטוהר והעוצמה הנתפסים שלו. עם זאת, למטופלים חשוב להכיר את הסכנות הפוטנציאליות שהוא עלול להוות לבעלי מערכות חיסוניות מוחלשות.

הביקוש לקנאביס אורגני

תעשיית הקנאביס הייתה עדה לביקוש הולך וגובר למוצרים אורגניים שהונע על ידי מספר גורמים מרכזיים.
ראשית, מטופלים הם קהל צרכני הקנאביס שהכי מודע לבריאות שלו, ובהתאם מחפשים חלופות למוצרי קנאביס שעלולים להכיל שאריות כימיות שעלולות להזיק להם. תורת הגידול האורגני מתיישבת טוב עם מגמה זו על ידי שימת דגש על שימוש מינימלי בחומרי הדברה סינתטיים, קוטלי עשבים ודשנים.
בנוסף, קנאביס אורגני מתהדר ביתרונות שמושכים את הצרכנים; גידול אורגני מסתמך על שימוש באדמה טבעית ובאור השמש, בדומה לשיטות חקלאות מסורתיות יותר. גישה זו שומרת על מחזור הצמיחה הטבעי של הצמח ומטפחת פרופיל טרפנים וקנבינואידים עשיר יותר, מה שעשוי לשפר את הטעם וההשפעות הטיפוליות.
יתר על כן, תהליך הגידול המאפיין מוצרי קנאביס אורגניים מתיישבים טוב יותר עם קיימות סביבתית. על ידי מזעור תשומות כימיות, חיסכון באנרגיה ואימוץ שיטות ידידותיות לסביבה, גידול אורגני מפחית את טביעת הרגל הפחמנית הקשורה לייצור קנאביס. בנוסף, חקלאות אורגנית מעודדת בריאות קרקע ומגוון ביולוגי בתוכה, מה שתורם לשימור מערכות אקולוגיות מקומיות.
לסיכום, הזינוק בביקוש לקנאביס אורגני בתעשייה נובע מהעדפות הצרכנים לחלופות בריאות וטבעיות יותר. היתרונות הנתפסים של שיטות גידול אורגני הכוללות אדמה טבעית ואור שמש, עולים בקנה אחד עם ההעדפות הללו. היתרונות הסביבתיים רק מחזקים עוד יותר את המשיכה של קנאביס שגדל באופן אורגני. לכן, ככל ששוק הקנאביס ממשיך להתפתח, צפוי שהביקוש למוצרים אורגניים ישאר בולט.

באוויר הפתוח או בסביבה מבוקרת?

גידול בסביבות מבוקרות כגון גידולי חממה ופנים זכו לחשיבות אדירה בתעשיית הקנאביס הרפואי מסביב לעולם בשל הניהול המדויק שהן מאפשרות לטווח רחב של קריטריונים בתנאי הגידול.
בגידול מקורה, צמחי קנאביס גדלים בדרך כלל בתוך מתקן מבוקר שיכול לכלול תאורה מלאכותית, בקרת טמפרטורה וויסות לחות. במתקן שלנו בגן שמואל תוכלו למצוא אפילו בקרת פחמן דו חמצני המייעלת את ביצועי הצמיחה, ועוד מגוון טכנולוגיות המקדמות גידול ופריחה אידיאליים.
גידול מקורה מאפשר למגדלים רמה יוצאת דופן של שליטה בהיבטים רבים של סביבת הגידול, מה שמקנה את האופציה להם להתאים את התנאים לצרכים הספציפיים של כל זן וגנטיקה, כולל שמירה על רמות טמפרטורה עקביות, התאמת הלחות לטווחים אופטימליים ומתן ספקטרום אור הממקסם את הצמיחה והפריחה.
גידול חממה בשיטות שלנו מצליח לשלב את היתרונות של מתקני אינדור ושדות פתוחים. בעוד הצמחים מקבלים אור שמש טבעי, המבנה הסגור מאפשר הגנה, בקרת טמפרטורה ולחות. בנוסף, מגדלים יכולים להשתמש בטכנולוגיות כמו יריעות צל והחשכה, מערכות חימום ואוורור אוטומטי כדי לכוון את התנאים. איזון זה מספק חלק מהיתרונות של גידול חיצוני תוך מזעור סיכונים הקשורים לטיפוח צמחים בסביבות בלתי מבוקרות.
סביבות מבוקרות מצטיינות במזעור הסיכון למזיקים, מחלות ומזהמים. התנאים המווסתים בקפידה מונעים נוכחות של מזיקים ומחלות, ומפחיתים את הצורך בהתערבות כימית. בנוסף, פרוטוקולי היגיינה קפדניים, מערכות סינון אוויר ובידוד מהסביבה החיצונית מסייעים במניעת כניסת מזהמים לאזור הגידול. מגדלים יכולים גם לעקוב מקרוב אחר בריאות הצמח, לטפל בכל בעיה באופן מיידי.
לסיכום, גידול בסביבה מבוקרת מציע למגדלי קנאביס רמה חסרת תקדים של שליטה על גורמים כמו טמפרטורה, לחות ואור. דיוק זה תורם למזעור הסיכונים הקשורים למזיקים, מחלות ומזהמים, מה שהופך אותו לאופציה אטרקטיבית לייצור מוצרי קנאביס איכותיים ובטוחים.

אורגני זה מסוכן?

גידול קנאביס בסביבה פתוחה מציב מספר אתגרים, אך העיקריים ביניהם הם חשיפה למזהמים סביבתיים, מזיקים ומחלות.

מזהמים סביבתיים

צמחי קנאביס בחוץ חשופים למגוון מזהמים סביבתיים. החל מחלקיקים היוצרים זיהום אוויר, מתכות כבדות בקרקע ואפילו גורמים מזהמים במים. מזהמים אלו יכולים להיספג על ידי הצמח, מה שעלול להוביל לרמות לא בטוחות של רעלנים במוצר הסופי.

מזיקים ומחלות

בסביבות שדה פתוחות, צמחי קנאביס פגיעים למגוון מזיקים ומחלות. ללא הניטור שמציעה סביבת גידול מבוקרת, הידבקות קלה עלולה להתפשט במהירות ולהוביל ליבול מופחת ו\או באיכות נמוכה יותר.

איכות ועוצמה לא עקבית

שמירה על איכות ועוצמה עקבית בגידולי שדה יכולה להיות מאתגרת. כולנו מכירים את השאלה הקלאסית ״איך האבטיחים השנה?״ או הערך המשתנה של בצירי יין לפי שנת קציר הענבים. גורמים כמו חשיפה משתנה לאור השמש, תנודות טמפרטורה והבדלים בהרכב הקרקע יכולים להוביל לשינויים בפרופילי הקנבינואידים והטרפנים, מה שמביא בתורו לחוסר עקביות שמקשה על הצרכנים לחזות את ההשפעות או אפילו חוויית הטעם והריח שמציע מוצר מסוים.

יש דוגמאות?

דוגמה בולטת אחת עולה באזורים בעולם בהם צמחי קנאביס גדלים באופן חופשי בטבע בסמיכות למתקני קנאביס מסחריים. צמחי בר אלו עלולים להפרות זנים מעובדים, מה שהוביל לא פעם לשינויים לא מכוונים ברמות ה-THC ולסיבוכים משפטיים עבור מגדלים.
דוגמאות נוספות צצות במקרים בהם יצרנים שניהלו גידולי קנאביס בשדות פתוחים באזורים עם זיהום תעשייתי כבד. צמחי קנאביס באזורים כאלה עלולים לצבור מתכות כבדות ורעלים מזיקים שמהווים סיכונים בריאותיים חמורים לכל צרכן באשר הוא, ולמטופלים בפרט.
לסיכום, גידול קנאביס בשדות פתוחים מעמיד אתגרים הקשורים למזהמים סביבתיים, מזיקים, מחלות וקושי רב בשמירה על איכות ועוצמה עקבית. אתגרים אלו מדגישים את החשיבות של פיקוח רגולטורי ובדיקות קפדניות כדי להבטיח את הבטיחות והאמינות של מוצרי קנאביס, במיוחד כשמדובר במטופלים.

הרגולציה בנושא

תקנות ורגולציה ממלאים תפקיד חיוני בשמירה על בטיחות והדירות מוצרי קנאביס רפואיים בישראל, כמו גם בעולם כולו. תקנות אלה נועדו גם על מנת לתת התייחסות לדאגות הקשורות לאיכות, עוצמה ואופי השירות שמקבל המטופל.

גידול אורגני

יש לגדל קנאביס רפואי תוך שימוש בשיטות חקלאות אורגניות מלכתחילה. זה כרוך בשימוש בזרעים, מצע, וחומרי הדברה אורגניים. חומרי הדברה וקוטלי עשבים סינתטיים אסורים בדרך כלל לאורך כל תהליך הגידול.
למרות שבישראל ניתן לתייג קנאביס רפואי כ"אורגני", יש לגדל אותו במצע מנותק, בניגוד לגידולים אורגניים אחרים שחייבים בגידול ישירות בקרקע. דרישה ייחודית זו נקבעת על ידי היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות על מנת לאפשר בקרה מדויקת על תנאי הגידול, תוך שמירה על סטנדרטים אורגניים.

מקור גנטי וחומר ריבוי

כדי לעמוד בסטנדרטים אורגניים, הגנטיקה של צמח הקנאביס, לרבות ה"אמהות" של כל זן וזרע או תרבית רקמה ממנה הוא נגזר, חייבת להגיע ממקור אורגני. היצרנים חייבים להוכיח שלרכיבים אלה יש הסמכה רשמית המכירה אותם כאורגניים.

הגבלות הדברה וכימיקלים

גידול קנאביס אורגני בישראל מחייב שימוש בחומרי הדברה אורגניים המופקים ממקורות טבעיים. היצרנים חייבים לציית לתקנות בנוגע להגבלת דשנים סינתטיים ואיסור על כימיקלים מסוימים, תוך הבטחת שיטות חקלאות אורגניות.

ולסיכום

לסיכום, הפופולריות הגוברת של קנאביס אורגני מונעת מהרצון למוצרים טבעיים ללא כימיקלים ומהיתרונות הסביבתיים של גידול בשיטות אורגניות. עם זאת, למרות שגידולים אורגניים בדרך כלל מצריכים שתילה בקרקע – זה לא רק הכרחי מבחינת החוק אלא מועיל מאוד להקים סביבות מבוקרות כגון גידול פנים וחממה המאפשרים שליטה מדויקת על גורמים כמו טמפרטורה, לחות ואור, ובכך למזער את הסיכונים של מזיקים, מחלות ומזהמים.