פודקאסט זמן קנאביס

בחדרי חרדים – קנאביס רפואי בחברה החרדית

כמו בציבור הכללי, גם בציבור החרדי עולה מספר המטופלים המחזיקים ברישיון לקנאביס רפואי. מתן טמיר גדל בחסידות גור ויצא ממנה בגיל 15. לקנאביס הרפואי נחשף לאחר שאמו אובחנה כחולת פיברומיאלגיה, מחלת דאבת השרירים. הוא החל לחקור ולהעמיק בנושא והיום הוא משמש כמנכ"ל קנאליסט, אתר המשמש מרכז מידע לציבור צרכני הקנאביס הרפואי ופלטפורמה להזמנת קנאביס רפואי אונליין. בפרק זה, לינוי בר-גפן משוחחת עם מתן טמיר על מורכבות הטיפול בקנאביס רפואי בחברה החרדית. הפערים בין מטופלים חילונים לחרדים, על חשיבותה של הסמכות התורנית עבור המטופל החרדי, על האתגרים שחווים המטופלים, על חשיבותה של הסמכות התורנית ועל הגישות המגוונות בזרמים השונים ואת ההבדלים באופני הצריכה.
01.03.22
מתן טמיר

תמלול הפרק

בפרק הזה נתמקד במורכבות הטיפול בקנאביס רפואי בחברה החרדית, ובאתגרים בטיפול במסגרת של חברה שמרנית וסגורה. כדי להבין לעומק את ההבדלים בין המטופל החילוני לחרדי ואיך בעצם נראה עולם הקנאביס החרדי, לינוי בר גפן משוחחת עם מתן טמיר, מייסד ומנכ"ל קנאליסט, אתר אינטרנט המשמש כמרכז מידע לציבור צרכני קנאביס רפואי וכפלטפורמה להזמנת קנאביס רפואי אונליין, ויוצא חסידות גור. בשיתוף Peace Naturals.

תמלול הפרק

שלום לכם ותודה שבחרתם להאזין לפודקאסט שבו נדבר על היבטים שונים של עולם הקנאביס. בזמן קנאביס נשוחח עם מומחים שיספרו לנו על יכולות הטיפול של זני הצמח השונים. על חשיבות הגידול והאריזה, וכמובן על מה שהמטופלים זכאים לדעת אבל לא תמיד יודעים היכן נמצא המידע הזה. בפרק הזה נתמקד במורכבות הטיפול בקנאביס רפואי בחברה החרדית. בשנים האחרונות עולה מספר המטופלים שמחזיקים ברישיון לקנאביס רפואי בציבור הכללי, ובמקביל אליו, גם בציבור החרדי. יחד איתם עולה גם המודעות ליעילות הטיפול עבור מגוון מחלות והתוויות רפואיות והשינוי הזה בהחלט מבורך אבל הוא גם רווי באתגרים שמביאה איתה חברה שמרנית וסגורה. מתן טמיר, גדל בחסידות גור ויצא ממנה בגיל 15. לקנאביס הרפואי הוא נחשף אחרי שאימו אובחנה כחולת פיברומיאלגיה. אנחנו הזמנו אותו לכאן כי כיום הוא משמש כמנכ"ל קנאליסט, אתר שייסד ומשמש כמרכז מידע לציבור צרכני קנאביס הרפואי וכפלטפורמה להזמנת קנאביס רפואי אונליין, וכדי להבין לעומק את ההבדל בין המטופל החילוני לחרדי ואיך בעצם נראה עולם הקנאביס החרדי.

שלום מתן.
שלום וברכה.
קודם כל חסידות גור צריך לומר זו אולי הקיצונית והשמרנית שבין החסידיות השונות. נכון?
נכון. הם נחשבים למחמירים ביותר במסגרות ובזרמים החרדיים.

השמרנות הזאת באה לידי ביטוי גם באופנים שבהם מטפלים בחולה? או בחולַה? מה מותר?
מה אסור? מי הסמכות לקבוע מה מותר ומה אסור?

נכון מאוד. למעשה הסמכות שקובעת את הסוג של הטיפול היא הסמכות הרבנית, התורנית, והיא גם זאת שמתייעצים איתה בכל מה שנוגע לטיפול הרפואי. זאת אומרת שגם אם רופא מציע סוג של טיפול, בסופו של דבר המטופל הולך ושואל ומתייעץ עם הרב שלו.

שיכול גם לפסול?
יכול לפסול לחלוטין אם הוא לא מכיר ולא מודע ליתרונות של אותו טיפול.

אוקי. אז בוא נלך קודם לסיפור האישי. לאיך את המגיע לעולם הזה של הקנאביס? אתה יצאת בשאלה בגיל 15 כבר?

נכון. עזבתי את הדת כבר בגיל יחסית צעיר. לאותו זרם שאני מגיע ממנו. עברתי בעצם איזשהו מסלול בעולם. ונחשפתי לקנאביס בגלל הצורך שהיה לאמא שלי. בגלל מחלה רפואית שהיא סובלת ממנה. והיה קושי מאוד לקבל את האישור שנדרש באותה תקופה.

קודם כל שנבין. כשאמא שלך מאובחנת עם פיברומיאלגיה אתה לא מיד מבין שקנאביס יכול לעזור, נכון?

ברור שלא.

אז איך הגעת לזה?
התחלתי לקרוא בעצם חומרים, התחלתי להבין שיש איזשהו משהו שיכול לסייע לה. משהו שיש עליו קצת מן ענן, סוג של כיסוי, כי היה קשה לדעת מה זה הדבר הזה קנאביס. האם הוא באמת דבר חיובי או דבר שלילי.

על איזה שנה אנחנו מדברים? כמה אחורה?
אנחנו מדברים על… כמעט עשור אחורה.
כשהמודעות…

כשזה עוד לא מקובל כל כך גם בציבור החילוני, בטח ובטח בציבור החרדי.
נכון. גם הקהילה של מטופלי הקנאביס עצמה הייתה מאוד מצומצמת מאוד סגורה, היה קשה להשיג את הרישיון וזו אחת הסיבות שבעצם רציתי והתאמצתי מאוד להשיג לאמא שלי את הרישיון הזה. וגיליתי שיש המון חוסר מודעות בכל מה שקשור לקנאביס. גם במידע, גם ביעילות הטיפולית. גם מבחינת הרופאים באותה תקופה, הראומטולוגים שלא כל כך חיבור בין קנאביס לבעיה הזאת. חלקם בכלל לא הכירו בפיברומיאלגיה.

אבל עוד לפני שאתה צריך ללכת לשכנע אותם, אתה צריך ללכת לשכנע אותה.
נכון.

איך היא הגיבה כשמגיע הבן שלה, שאומנם כבר לא חלק מהעולם החרדי אבל עדיין… בשר
מבשרה. ובא ואומר לך, אמא, את צריכה סמים.

נכון. זה באמת היה ככה. היא משתייכת מן הסתם לקהילה חרדית. זה לא שיש לה יותר מדיי עם מי להתייעץ. אבל התחלתי לחשוף בפניה את המידע. לשלוח לה קישורים ומאמרים ומחקרים רפואיים שקשורים למה שהיא סובלת ממנו. ולאט לאט ככה הצגתי בפניה גם את החומרים. הראיתי לה מה זה. שלחתי לה תמונות. ומתוך הסקרנות היא התחילה לנסות. זאת אומרת היה איזשהו…

עוד לפני שהיא קיבלה רישיון?
עוד לפני שהיא קיבלה רישיון. והיא הבינה שזה יכול לתרום לה, לסייע לה.

הייתה התנגדות בין שאר בני המשפחה?
לא. זה היה ברור לחלוטין שמה שעושה לה טובה, זה מה שצריך להיות. ומשם התחלתי בעצם איזשהו ממש… סוג של מאבק כדי להוציא לה את הרישיון, וזה היה מאוד מאוד קשה. רופאים לא תמכו בזה כטיפול ראשון זה היה… היו צריכים לעבור המון המון טיפולים לפני שמגיעים, לפני שמציעים בכלל טיפול של קנאביס רפואי.

ועד כמה עברת קודם במסלול האישי את הסמכויות התורניות? הרבניות?
אני בעצמי כבר לא הייתי במסגרת התורנית. הייתי כבר חילוני. אבל הבנתי שאני צריך לפעול. זאת אומרת, הבנתי שאני קודם כל צריך להגיש לאמא שלי או להשיג לה את הרישיון ואחרי זה למצוא את הפתרונות התורניים. אני גם מניסיון וגם מההבנה שלי, הבנתי שאין בקנאביס בעיה הלכתית.
זאת אומרת זה לא יהיה המחסום הגדול בטיפול.

אבל המחסום דווקא מגיע מכיוון אולי אחר. נשים מעשנות. תראה, באופן כללי גם בציבור הכללי אחוז הנשים המעשנות, סיגריות רגילות, כן? הוא יותר נמוך מאחוז הגברים. אבל בציבור החרדי, אם אנחנו מדברים עכשיו על לתת לאמא טיפול בקנאביס לא בצורה נגיד של שמן או אידוי אלא בצורה של מגולגלות. זה בלתי אפשרי.

זה בלתי אפשרי, נכון. קודם כל באמת כמו שאמרת הנשים החרדיות לא מעשנות בכלל. אחוז
השימוש בעישון.

אגב אין "כן" הן פשוט לא עושות את זה בגלוי, תמיד. (צוחקת)
זה גם נכון.

זה אני יכולה לומר לך מסיגריות שהעברתי עם נשים חרדיות.
נכון.

שהיו בצנעה.
נכון. זה באמת קיים כמו כל דבר יש תמיד…

אבל, כן, נדיר, נדיר יותר.
אבל הן—זה באמת הרבה יותר נדיר וקשה למצוא. יותר קשה להסתיר גם. זאת אומרת סיגריות יש להן ריח.

נכון.
יש להם, זה התמכרות זה לא—זה דבר יומיומי. זה לא דבר שאפשר להסתיר אותו לאורך זמן
ולכן, פשוט השימוש בעישון נפסל באופן טבעי כשיטת טיפול. כסוג צריכה.

גם אידוי?
גם אידוי, כן. זאת אומרת זה לא דבר שהוא מקובל בחברה החרדית לשאוף חומרים כלשהם. אז צורת הטיפול הופכת מן הסתם להיות שמן. זה הטיפול המומלץ בעצם לנשים. הן גם פחות מטופלות בקנאביס לעומת גברים חרדים.

למה?
פחות חשופות לזה. א. בגלל שהטיפול הקונבנציונלי כביכול היום הוא באמת עישון או אידוי. רק פחות מ-20 אחוז אם אני לא טועה, מהמטופלים בישראל צורכים את זה בשמן.

כלומר הגבר החרדי יהיה לו רישיון לקנאביס רפואי. הוא יעשן או יאדה האישה אך ורק שמן?

נכון.

אוקי.
זאת אומרת אם כבר יש נשים מטופלות.

ומה יעשה עם ככה הגבר החרדי בשבת?
הגבר החרדי בשבת יש לו את האופציה גם להשתמש בשמן. זה מן הסתם מה, גם נשים עושות וגם גברים. זה צורת טיפול שאפשר להמשיך להיות תחת השפעת קנאביס בלי בעצם לחלל שבת. לעשות פעולות כל פעולות ההכנה מן הסתם וגם ההדלקה זה, הן אסורות.

אני יודעת שנעשים מאמצים לייצר מכשירי אידוי אפשר להשתמש בהם גם בשבת נכון?
נכון. זה אחד הפתרונות שיצרו כבר ממש, זה מוצרים שקיימים כבר מתחילת הרפורמה אפילו הישנה של הקנאביס הרפואי בישראל. לפני עשור. יש חברה ישראלית שפיתחה ובעצם נתנה אפשרות למטופלים חרדים לאדות בשבת. זה סוג של מכשיר אידוי שולחני שמנפח בלונים ובעצם הם מכילים את האדים של החומר הפעיל ואפשר לשאוף אותם כמה שעות אחרי המילוי שלהם. שזה אחת האופציות בעצם להקלה מיידית.

זה לא מקשה ומסרבל קצת?
זה מקשה. זה טקסיות. זה מן הסתם לוקח זמן וצריך להתעסק בזה. אבל מן הסתם שזה מיועד למטופלים שהם באמת זקוקים להקלה מיידית השאיפה מספקת הקלה מיידית ובדרך כלל זה מקרים שהם שווים את ההשקעה הזאת. נכון להיום…

זה לא נכנס תחת פיקוח נפש?
יש עכשיו באמת רבנים כן מדברים על זה. הנושא הזה עולה גם אצל הרבנים הגדולים היה סרטון שהתפרסם לא מזמן של אחד מהרבנים של הזרם הליטאי בבני ברק שהסביר שקנאביס בעצם הוא, הוא דבר מותר לחלוטין ומי שעושה לו טוב צריך להשתמש בזה. אומנם הוא דיבר בהקשר הרפואי בלבד. ולמטופלים שיש להם רישיון אבל זה ככה, זה הפיץ את המספר בחברה החרדית וזה עוד איזשהו צעד שהחברה עושה כדי לקבל את הקנאביס ולקלף ממנו את התדמית השלילית שהייתה.

יש באמת הבדל בין החסידויות השונות והגישה שלהן לשימוש בקנאביס רפואי?
יש הבדל, לכל זרם יש את הפתיחות או את ההקפדות שלו. באופן כללי קנאביס אפשר להגיד פרץ לתודעה החרדית בשנה האחרונה. אפשר להריח היום קנאביס בכל יני מקומות. באירועים גדולים.

באמת?
כן. זה משהו שהוא קיים, הוא נוכח. ובחורי ישיבות זה משהו שאפשר למצוא את זה אצלם. הרבה צעירים. בדרך כלל בוא נגיד משפחות או גברים עד גיל 40 זה כבר התחיל להיכנס למסגרות מסוימות. עדיין לא בחברה החרדית המחמירה מאוד. אבל זה כבר בזרמים מתקדמים יותר כמו ליטאים או חסידויות שונות שכבר הם יותר פתוחות לזה ומכילות את זה.

זאת אומרת הדבר הראשון זה שההתנגדות הגדולה ירדה.

כלומר בעצם אנחנו—תראה אם, תמיד היה בין החברה החרדית לחברה החילונית איזשהו פער בין—אוקי, זה מתחיל אצל החילוניים באיזשהו שלב זה זולג לחברה החרדית.

נכון.

עד כמה החברה החרדית מצמצמת את הפער הזה במה שקשור לקנאביס רפואי?
גם פה, כל הפערים באופן כללי מצטמצמים בשנים האחרונות. גם בכלל כניסת הסמארטפונים והתקשורת לתוך העולם החרדי. קשה למצוא היום חרדי שלא חשוף. ולא מעודכן. כולם מעודכנים, גם החרדים היותר גם אם לא מספרים את זה. הם יודעים בדיוק מה קורה בחוץ מתוכניות פריים טיים ועד חדשות עדכניות. אז הם מודעים להכל. קנאביס הוא חלק מסדר היום וחלק מנושאים בהרבה תוכניות ובהרבה מצבים בציבור, בחברה הישראלית, והם מן הסתם נחשפים גם לזה. הפער הזה מצטמצם. אני מעריך שהחברה החרדית נמצאת 3 או 4 שנים אחרי החברה החילונית בעניין הזה.

זה לא פער כל כך גדול.
נכון.

אוקי. עובדה שבעצם אנחנו כבר רואים במקורות שימוש בקנאביס.
נכון.

כבר לפני אלפי שנים. זה אחד מהצמחים שגדלים פה בארץ ויש לזה ממש עדויות בכתבים
כאלה ואחרים. זה סייע לדעתך ללגיטימציה של הקנאביס בחברה החרדית?

אני מניח שלא.

לא? (צוחקת)
הם לא מבצעים את ההקשרים האלה בתלמוד—זאת אומרת כשאני למדתי את המילים האלה, או שעברנו על הנושאים האלה בגמרא או בתורה עצמה, לא מקשרים את זה. לא מרחיבים וזה לא משהו שהוא יש לו קשר יותר בקטורת או אפילו… כשם של איזשהו מושג שהיה קיים פעם. בטח ובטח צעירים ובחורי ישיבות לא מתעסקים בנושא הזה. ולא מקשרים את זה.

אולי זה גם לא מעניין אותם כל כך.
זה גם לא מעניין אותם. זה לא נמצא בסדר היום.

זה נמצא כאן ועכשיו וזה מה שחשוב.
נכון. הם נחשפים לזה בדרך כלל בחוץ כשהם יש להם איזשהו מגע או אם התקשרות או אם מידע או עם העולם החילוני. שמה הם מגיעים לגלות את זה. בוא נגיד ככה.

וגם החברה החרדית יש חשש מזליגה של השימוש בקנאביס רפואי מצרכים רפואיים לבילוי? לצרכים של הנאה?
הם פחות מדברים על זה. זאת אומרת זה עוד לא הרמת החשיפה עוד לא הוכרה בכלל כבעיה או לא כבעיה. היא כרגע נכנסה והיא קיימת. אני מניח שככל שזה יצוף ויעורר איזשהם בעיות חברתיות או הלכתיות אז אני מניח שהציבור החרדי והרבנים כן יעלו את זה לסדר היום. הם בדרך כלל נוגעים—הם נוהגים שלא לגעת במה שלא מפריע. שלא בולט מדיי.

אם זה לא שבור אל תתקן?
בדיוק.

אוקי. האתר שלך קאנליסט פונה לאיזה ציבור?
הוא פונה למעשה לכל מטופלי קנאביס בישראל ללא קשר כמובן לדת שלהם או לאמונה שלהם. והוא נועד כדי לספק מענה ולאפשר להם לבצע תהליך של הזמנה אונליין.

בגלל הרקע שלך כמי שיצא מהחברה החרדית זה זימן לך גם יותר עוקבים ורוכשים חרדים?
האמת שלא.

לא?
זה בעיקר השפיע ברמת התוכן. יש לי המון חיבור ואהבה לתוכן ולעלות את המודעות ולספר את הסיפור הנכון על הקנאביס. ומשם גם התחלתי.

כי דיברנו באמת בחוץ לפני שנכנסו לכאן על החשיבות של המילה הכתובה.
נכון.

שבחברה החרדית היא דרמטית מאוד. זה משפיע באמת על הדרך שבה אתה כותב את התוכן, נכון?

נכון. אני התחלתי מהתוכן. התחלתי בעצם לכתוב. קראתי… התחלתי מלקרוא המון תוכן לפני שבכלל התחלתי לכתוב אותו בעצמי או לתרגם אותו. קראתי המון המון מידע. המון מאמרים ומחקרים מחו"ל. והבנתי שהדבר הטבעי לעשות זה להתחיל לכתוב את זה. כי לא היה מידע בעברית. זה היה לפני עשור. היה מעט מאוד מידע ברשת על קנאביס בכלל ובטח ובטח על הסיוע שלו, על ההקלה שלו להתוויות רפואיות. והתחלתי גם לכתוב את זה. באמת מה שהוביל אותי ככל שהתקדמתי הבנתי שיש עוד ועוד קשיים ועוד דברים שאני צריך לפתור. התחלתי בשביל אמא שלי וכמובן המשכתי בשביל, בשביל מה שצריך להיות.

מה מצבה של אמא שלך היום?
מצבה טוב מאוד. עד כמה שאפשר. היא מטופלת בקנאביס כמובן. מסייע לה מאוד.

היא הפכה להיות גם קצת שגרירה של הנושא?
היא, בוא נגיד היא קשה לה אולי לצעוק את זה בחברה שלה, שזה טוב. אבל… היא בוא נגיד אין לה כבר התנגדויות. יש אנשים סביבה שיודעים את זה ומבינים. וכמובן ככל שהיא יכולה היא שגרירה טובה. אין ספק.

יש סוגיות מעבר לעניין השימוש בשבת. סוגיות בשימוש אולי גם בגידול של הקנאביס שייחודיות לחברה החרדית? למשל אני מנסה לחשוב על כשרות? הם מתייחסים לקנאביס כמוצר שדורש הכשר? תנאי גידול מסוימים? כמו גידול צמחים? גידול פירות למאכל? או מוצרי מזון? מה ההתייחסות לזה?

יש באמת התייחסות כזאת. כמו כל מוצר חקלאי. יש הלכות שקשורות אליו. זה יכול להיות
משימוש בתכשירי הדברה וכאלה שהם צריכים להיות תחת כשרות מסוימת ועד גידול שמיטה.
שזה עוד מושג שקיים בחברה החרדית. יש עליו הקפדות שונות מן הסתם. אבל או אפילו כשרות
לפסח לצורך העניין. אם מדובר בשמנים. יש היום מפעל בישראל, אפילו כמה אני חושב שביצעו
תהליך הכשר לכל המפעל לפני פסח האחרון כדי באמת להשיג חותמת כשר לפסח על השמנים.

זה דבר אחד. יש חברות שמקפידות מאוד והביאו משגיח לחווה שבאמת יאשר שכל התהליכים
הם כשרים ומתבצעים נכון.

אני מנסה לחשוב על איך מגבשים בכלל בדיקות כשרות לגידול מהסוג הזה?
זה יכול להיות טיפול בשבת למשל.

כן.
זאת אומרת שמי שעובד בחווה בשבת הוא לא יהודי או מי שמבצע פעולות מסוימות. יש המון הלכות שקשורות לזה שהם בעצם משגיח יותר לבוא ולבדוק אותם ולהגיד שהתהליכים האלה מתבצעים בהתאם להלכה. והוא יכול לתת את ההכשר הזה. אז יש גם הכשרים לגידול עצמו. יש חברות היום שיש להם ממש הכשר של אחד הבד"צים או משהו. על השקיות בהכשר שהוא מתאים גם לציבור החרדי. אז למעשה יש פה כמה הקפדות אני יכול להגיד שאמא שלי למשל לא יכולה לצרוך קנאביס שגדל השנה הזו. זו שנת שמיטה. אז למעשה המוצרים שהיא יכולה לצרוך זה רק מוצרים מייבוא.

זה לא עלול לעשות בעיות?
יכול גם לייצר בעיות בטיפול עצמו. אם היא רגילה למוצר ישראלי או מוצר ספציפי שעושה לה טוב היא היום לא יכולה לצרוך אותו.

זו בעיה. אוקי.
כן.

דילמות נוספות שעולות סביב הגידול?
זה פחות או יותר ככה הכשרות, הפסח והשמיטה. זה ההלכות שבעיקר קשורות למוצרים חקלאיים וכמובן ברכה אין פה. קנאביס אין עליו ברכה ספציפית שצריך לברך.

אוי לא חשבתי על זה.
כמו מוצרים אחרים.

נכון. מברכים על תרופות?
לא מברכים על תרופות.

אוקי.
מברכים על מזון.

אז זהו אם ככה מה אתה אומר? תיווצר באיזשהו שלב ברכה—ברכת המעשן?
אולי שווה.

או ברכת המאדה?
בורא עשבי תרופות.
מיני בשמים.

יפה. שוק הרופאים שמתעסקים בקנאביס רפואי, גם הוא עבר שינויים בשנים האחרונות. גם הם הרבה פעמים ייצגו גישה מאוד שמרנית ולאט לאט התעדכנו. אבל אני מניחה שכדי לדבר אל הציבור החרדי גם הם צריכים לעשות אדפטציות מסוימות. איפה אתה חושב אם אתה צריך לייעץ להם איך במירכאות לשווק טיפול בקנאביס רפואי לגבר החרדי או לאישה החרדית? איך כדאי להם לעשות את זה?

אני מניח שהציבור החרדי מטבעו לא אוהב את נושא העישון. זה לא דבר שמקדמים אותו זה דבר שמנסים להילחם בו בכל החברות החרדיות מן הסתם גם בחברה החילונית אז באופן טבעי האופציה המועדפת תהיה שמן. זאת אומרת קודם כל כצורת טיפול אני מניח ששמן יהיה צורת טיפול המומלצת והמועדפת למטופל החרדי או החרדית. דבר שני צריך הידברות עם רבנים. בסופו של דבר הכל מגיע ומאושר על ידי הרבנים. הם צריכים להיות מודעים. לפעמים פסיקות של רבנים מגיעות מחוסר מודעות לנושא מסוים. הם יכולים לפסול את הטיפול בגלל זה. אז אני חושב…

עד כמה זה שכיח בשנה האחרונה? פסיקות כאלה שפוסלות את הטיפול?
קשה לדעת את המספרים אבל זה דברים שהם ביום יום בין החרדי לרב שלו. זה יכול להיות רב גדול וזה יכול להיות רב שהוא שכונתי. שהוא מתייעץ איתו ביום יום בעניינים יומיים. ולפעמים אותו רב או אותו גורם, יכול שלא להכיר את הטיפול בקנאביס או שזה זר לו. הוא פשוט, הברירה הטבעית היא לא. מה שלא מוכר ומה שלא מאושר הוא לא. אז קודם כל צריך לפעמים, צריך לפנות לאותם רבנים ולעלות את המודעות לדבר איתם. לבצע איזשהו קמפיין הסברה מסוים
שהוא יותר מתחת לפני השטח. הוא לא צריך להיות לתוך הציבור עצמו, הציבור בסופו של דבר מקשיב לרבנים ואם יש קשר בין הרופאים, הרבנים, והם יודעים להעביר דעה מקצועית מרופא לאנשים שהם משפיעים בתוך הציבור החרדי. זו הדרך אני חושב.

יפה. יש גם שימוש בקנאביס אצל ילדים. עד כמה זה נכנס לחברה החרדית?
טיפול בקנאביס אצל ילדים לפי מה שאנחנו יודעים היום זה בעצם או ילדים עם אוטיזם או מקרים של אפילפסיה. מן הסתם גם בציבור החרדי יש מקרים כאלו וגם הם נדרשים לטיפול כזה. רמת החשיפה שם היא הרבה יותר נמוכה. כי ההורים שמטפלים הם לא מעורבים כמו הורים חילוניים שהם יכולים לקבל מידע מקבוצות או מהורים נוספים שהם מאוד מחוברים איתם שוב באמצעי תקשורת שהם חילוניים למהדרין.

זאת אומרת זה פלח שכדאי להשקיע בו עכשיו הרבה מאוד הסברה ומידע כי הוא אולי הפלח שזקוק לקנאביס והכי פחות מעודכן בו?

נכון. זה מן הסתם יכול לשנות חיים של משפחות שלמות. אנחנו יודעים שטיפול בקנאביס מקל לא רק על הילד עצמו. הוא מקל גם על ההורים שלו וגם על הסביבה שלו. הוא ממש משפר את האיכות חיים של כולם. אני מניח שהם לא חשופים לזה וכן בהכרח צריך לשתף אותם ולעלות את המודעות של הנושא הזה בתוך אותה קבוצה של הורים. זה בדרך כלל יש רופאים ספציפיים שמתמחים בזה והם אלו שמטפלים בזה. דרכם אפשר להגיע להורים האלה ולקהילה הזאת.

כאשר בתוך משפחה הגבר או האישה קיבלו רישיון לקנאביס רפואי. עד כמה הם יספרו לילדים? לבני הדודים? סבים סבתות?
כמו הרבה בעיות רפואיות אחרות בחברה החרדית לא נוהגים להחצין מה שלא דורש החצנה. אז באופן טבעי הדברים האלה מוסתרים. במקרים רבים גם מהילדים. זאת אומרת גם אם יש ילדים גדולים.

מחשש לפגיעה בשידוך?
מחשש לפגיעה. לזליגה של מידע בוא נגיד את זה ככה. כל דבר שבאמת יכול להפריע לשידוכים או לתדמית המשפחתית.

זה באמת יכול להפריע לשידוכים? זה יכול להפריע נגיד אם ילד לומד במוסד מסוים ולמנהל המוסד נודע שאבא שלו צורך קנאביס רפואי זה יכול להשפיע על הילד?

זה יכול להשפיע באיזושהי צורה. בסופו של דבר אף אחד לא נכנס לפרטים של בעיה רפואית.
השמועות או הדברים יכולים להתגלגל ולהתנפח ומטיפול רפואי בהתוויה לא כל כך משמעותית
זה יכול להיפך לאיזשהו כתם על המשפחה, מתוך שמועה שרצה בחברה. אז הציבור—משפחות
נוהגות להסתיר את זה כמה שיותר גם מהסביבה הקרובה, אם זה לא משהו שבולט ונראה לבחוץ
אז כנראה הם לא יספרו על זה החוצה.

יכול להיות מצב שבו גבר יסתיר את זה מאשתו שאישה תסתיר את זה מבעלה?
אני לא רוצה ככה להיכנס יותר מדיי אבל אני מניח שכן. יכולים להיות כאלה מקרים. זה קורה גם בטיפולים אחרים שלפעמים נדרשים להסתיר את זה כמה שיותר. לפעמים גם מבן הזוג.

מתן טמיר, אני רוצה להודות לך מאוד על המידע מאיר העיניים הזה. אני מרגישה שהשכלתי.
תודה.

על קבוצה שפחות ידעתי איך היא מתייחסת לעניין אבל אני חושבת שגם אתה נושא פה מסר מאוד אופטימי לגבי הידע והשימוש בתוך החברה החרדית.

נכון.

אז זה כבר בשורות טובות. תודה למתן ועכשיו נעבור לפינתנו מידע מועיל למטופל המתחיל. שתגיש לנו רוני כץ עמיחי, סמנכ"לית שיווק ומכירות של קרונוס ישראל.

מידע מועיל למטופל המתחיל.
איך להתכונן לטיפול בפעם הראשונה?
הטיפול הראשון בקנאביס רפואי עלול לעורר חששות.
איך אפשר להתגבר עליהן ולהרגיש בטוחים בזמן הטיפול?

  • מבקשים הדרכה מהרוקח.
  • נוטלים את הטיפול בסביבה מוכרת ובטוחה.
  • לא מתכננים תוכניות גדולות לשעות הקרובות, כמו פגישות עבודה ונהיגה.
  • שוהים בבית בין 3 ל-4 שעות לאחר הטיפול, וכדאי שיהיה אתכם מישהו בבית בטיפול הראשון.
  • צריכת קנאביס רפואי יכולה לגרום לירידה בערכי הסוכר בדם, ולתחושת עייפות וסחרחורת. לכן מומלץ להצטייד בחטיף, ממתק, או במשקה ממותק.
  • לפעמים ההקלה לא מגיעה מיד וכדי שהיא תגיע, חשוב להתמיד בטיפול.

ולסיום, עוד טיפ חשוב, לכו להתייעץ. מניסיוננו אנחנו יודעים שלמטופלים יש שאלות, אבל הם חוששים להתייעץ ומתביישים לשאול. בכל שאלה, פנו לרופא או וקח, הם שם בשבילכם.

תודה רוני. בפרק הזה נחשפנו לאתגרים ולמורכבויות של מטופלים בקנאביס רפואי בחברה החרדית. הבנו את החשיבות של הסמכות התורנית עבור המטופלים החרדים. את הגישות השונות בין הזרמים השונים ואת ההבדלים באופני הצריכה. הקהילה החרדית עדיין נמצאת קצת מאחור בכל הנוגע לשיח ולנגישות של המידע אבל על הפערים האלה בהחלט אפשר לגשר בעזרתם של גורמים מקצועיים שמטפלים בקהילה וכמובן בתמיכתם של הרבנים. תודה רבה שהאזנתם לזמן קנאביס. לפרקים נוספים הצטרפו אלינו ב-spotify ובאפקליציות הפודקאסטים המוכרות.

הצהרה משפטית
תוכן אתר זה נועד למטרות מידע בלבד, לא מהווה תחליף לייעוץ רפואי, לאבחנה או לטיפול מקצועי ואינו מחליף אותם. הנתונים באתר אינם תוצאות של מחקרים ו/או ניסויים, ואין להשתמש בהם לכל מטרה שהיא.
לתמיכה ויצירת קשר
הצהרה משפטית
תוכן אתר זה נועד למטרות מידע בלבד, לא מהווה תחליף לייעוץ רפואי, לאבחנה או לטיפול מקצועי ואינו מחליף אותם. הנתונים באתר אינם תוצאות של מחקרים ו/או ניסויים, ואין להשתמש בהם לכל מטרה שהיא.
לתמיכה ויצירת קשר