arrow

מה תפקיד הטרפנים בקנאביס רפואי?

בצמח הקנאביס נמצאו עד כה יותר מ -200 סוגי טרפנים, שהם המרכיב בצמח שמספק לו את הארומה הייחודית שלו. למרות שטרפנים נמצאים באחוזים קטנים יחסית בקנאביס, יש חשיבות רבה לתפקידם.
הטרפנים בצמח הקנאביס נמצאים באזור בו נמצאים הקנבינואידים כשנכון להיום יש מעל 200 סוגי טרפנים שונים שידועים למדע. על אף שהמחקר בנוגע לטרפנים נמצא רק בתחילתו, כבר היום ניתן לומר כי הם מהווים מרכיב משמעותי בכל הנוגע לייצור מוצרי קנאביס רפואי בסטנדרט גבוה עבור המטופלים.

אז מה הם טרפנים?

הטרפנים הם תרכובות אורגניות המספקות ארומה וטעם בקנאביס ובמגוון אורגניזמים אחרים, כולל צמחים. על ידי אינטראקציה עם קנבינואידים, הטרפנים מוסיפים להשפעתו של הקנאביס הרפואי על המטופל.
מבחינה מדעית, טרפנים מוגדרים כ – מעמד גדול של תרכובות פחמימנים הבנויות מיחידות איזופרן משולבות. הטרפנים הם בעצם מולקולות אורגניות המכילות שרשראות או טבעות של אטומי פחמן ומימן, שנמצאות במצב טבעי ויציב.
בצמחים כמו שיחי הקנאביס, ישנם מספר סוגי טרפנים עיקריים. הטרפנים מווסתים את הזמינות הביולוגית, את תהליך הספיגה של חומרים בגוף, את תופעות הלוואי, את ההשפעות הפסיכותרפיות, ולחלק מהטרפנים יש זיקה לקולטנים (רצפטורים) בגוף ולקנבינואידים. הטרפנים הנפוצים ביותר בקנאביס הם Limonene, β-myrcene, α-pinene, linalool, β-caryophyllene, caryophyllene oxide, nerolidol ו- phytol.
זנים שונים של קנאביס הם בעלי יחסים שונים של תרכובות טרפנים. בסופו של דבר הם אלה שיקבעו, את ריחו וטעמו של הקנאביס, את השפעותיו על הגוף ואפילו את יעילותו.

איך טרפנים משפיעים על הגוף?

ליפנים יש מונח נהדר שמתייחס ליציאה לטבע, שבתרגום חופשי נקרא ‘אמבטיית יער’. ריחות עושים הרבה יותר מרק לגרות את הסינוסים שלנו, ובכל הנוגע לקנאביס רפואי, כבר היום ישנן עדויות המצביעות על כך שלטרפנים יש השפעות פיזיולוגיות ישירות על הגוף, במיוחד של טרפנים מזן לינולול ולימונן.
כאמור, המחקר בנוגע לטרפנים עדיין בחיתוליו, אבל כבר עכשיו ידוע כי זנים עשירים בלינולול הם בעלי השפעה מרגיעה, בעלי יכולת הקלה על כאבים, בעוד שזנים עשירים בטרפנים מסוג לימונן הם בעלי יכולת העלאת מצב רוח.

מה זה אפקט הפמליה ואיך הוא קשור לטרפנים?

אפקט הפמליה הוא מונח אותו הגה חתן פרס ישראל, פרופסור רפאל משולם, שמצא כי האפקט אותו מקבלים כאשר מבודדים את המרכיבים השונים בצמח הקנאביס, שונה מזה שמתקבל מצריכת צמח הקנאביס כולו. פרופ׳ משולם סבר שהסיבה לתופעה נובעת מההשפעה המעצימה של החומרים הפעילים בצמח זה על זה.
לפי פרופסור משולם, מעבר להשפעה של כל אחד מהחומרים בנפרד על הגוף, הם משפיעים זה על זה ומשנים את דרך הפעולה שלהם. פרופסור משולם קרא לתופעה זו אפקט הפמליה, והוא נחקר עד היום.
חברות קנאביס רפואי מובילות בעולם, וביניהן Peace Naturals, מבינות את חשיבות אפקט הפמליה. בתהליך ייצור שמן הקנאביס הרפואי במפעל קרונוס ישראל, הטרפנים מופרדים מהקנאביס, נשמרים בהקפאה ומוחזרים אליו בהמשך על מנת לשמר את אפקט הפמליה.