arrow

תעשיית הקנאביס הרפואי הצומחת

תעשיית הקנאביס הרפואי הצומחת
מה הופך את תחום הקנאביס הרפואי לעתיד המדע ולתחום שמושך אליו מוחות רבים בתקופה קצרה יחסית? תומר אשכנזי, מנהל המפעל של קרונוס ישראל, הצטרף אלינו לשיחה בנושא.
תעשיית הקנאביס הרפואי הצומחת

איך הגעת לתחום הקנאביס הרפואי?

אחרי 13 שנים  בעולם הפארמה רציתי לעשות שינוי כיוון משתף תומר אשכנזי, מנהל המפעל של קרונוס ישראל. "התחלתי להתעניין לגבי תחום הקנאביס הרפואי וגיליתי תחום מדעי בצמיחה אדירה, עם פוטנציאל עצום והתחלתי לחקור." מוסיף תומר. "בחקירת הנושא גיליתי הרבה ממשקים בין תחום הקנאביס הרפואי לתחום הפארמה, ואז גיליתי שפותחים חברה חדשה בישראל, אז החלטתי שאני מצטרף. מאז אני לא מתחרט, מקום מדהים לעבוד בו." מדגיש תומר.

היה משהו שסיקרן אותך במיוחד בתחום הקנאביס הרפואי? "סקרנות כללית," מסביר תומר, "התחום הזה היה זר לי לחלוטין. שמעתי עליו, קראתי, חקרתי, התעמקתי, אבל גיליתי שעד שאתה לא מתעסק עם זה בעצמך אתה לא באמת מבין עד כמה הקנאביס הרפואי הוא עולם ומלואו." מציין תומר. "מצאתי המון הקבלה לתעשיית התרופות, בטח כאן בקרונוס. רובנו כאן יוצאי חברות תרופות, אנחנו מגיעים עם רקע ומבינים כיצד ייצור מוצר רפואי אמור להתנהל." מוסיף תומר. "אנחנו רגילים לעבוד עם משרדי בריאות בארץ ובעולם, מכירים את הרגולציה והתקנות, זה לא חדש לנו." מסביר תומר. "זו אחת הסיבות שאני מאוד נהנה לעבוד בקרונוס ישראל. מצד אחד אני מתנהל בסביבה מוכרת, מצד שני החומר הוא אחר." מוסיף תומר. "זו לא תרופה אחת. כמו שאמרתי לך, זה עולם ומלואו, זה תחום חדש יחסית שהעתיד שלו עוד לפניו ואני רוצה להיות פה כשהגילויים הגדולים בעולם המדע קורמים עור וגידים וכשההיסטוריה נכתבת."

איך עושים את המעבר מעולם הפארמה לעולם הקנאביס הרפואי?

"תעשיית הקנאביס הרפואי זו תעשיה חדשה שצומחת," מסביר תומר, "אנחנו רואים את זה יום יום, זה נאמר על ידי הבודקים של משרד הבריאות וזה נאמר בתוך החברה." מוסיף תומר. "אנחנו מודעים לעובדה שאנחנו עובדים פה כפורצי דרך," מציין תומר, "הרבה דברים שנעשים כאן לא נעשו עד היום בתחום הקנאביס הרפואי או לא נבדקו, וזה מאוד מעניין מאוד."

"אנחנו משלבים פה גם ייצור תפעולי, שאני מאוד אוהב, וגם פיתוח תהליכים, שזה מרתק." מסביר תומר. "אנחנו צריכים להתאים את תהליך הייצור התפעולי לציוד שיש לנו, ובנוסף, אנחנו צריכים להתאים את תהליך הייצור לרגולציית תעשיית התרופות בארץ." מוסיף תומר. "בקרונוס, תהליכי היצור עברו את הטרנספורמציה הזו, ממשהו שעושים בצורה יחסית חופשית, לבניית תהליך קפדני שנותן תוצאות הדירות כל הזמן, ושעומד בסטנדרטים המקובלים בעולם התרופות."

מה ההבדל הגדול בין ייצור תרופות לבין ייצור קנאביס רפואי?

"לא קל לקחת חומר שהוא עקרונית לא הדיר, כמו צמח, ולהפיק ממנו את החומרים הפעילים בצורה מדויקת." מציין תומר. "בעולם התרופות אתה רגיל לקבל את החומר הפעיל של התרופה, והוא תמיד נראה אותו דבר. אם אתה עובד לפי כללים מסוימים, תמיד תקבל אותה תוצאה." מוסיף תומר. "בקנאביס זה לא תמיד ככה, כי היום הפרח הוא X ומחר הוא Y, אז צריך לדעת איך לנצל את התכונות של הצמח לטובתך." מסביר תומר. "החוכמה היא להכיר את התכונות של הצמח, להכיר את חוקי הרגולציה, ולדעת לנצל את המכלול הזה לטובתך בתהליך הייצור." מדגיש תומר. "זה תהליך חדש ועדכני שבודק את עצמו כל הזמן, שונה לגמרי מעבודה על תרופות שקיימות כבר יותר 100 שנה."

מה הייחודית של קרונוס ישראל בתחום ייצור קנאביס רפואי?

"הייחודיות שלנו מתחילה בגישה של החברה." מציין תומר. "הגישה שלנו היא מדעית וככה אנחנו מתנהלים, ככה אנחנו בונים תהליכים, ככה אנחנו בודקים את עצמנו וככה אנחנו בוחרים את העובדים שלנו." מסביר תומר. "אנשי המקצוע שלנו הם עם רקע בכימיה, אנליטיקה, כימיה אורגנית, ואנחנו מנצלים את הידע שלהם כדי להגיע לרמת הדיוק אליה אנחנו שואפים." מוסיף תומר.

"הצמח הוא שונה בין זן לזן, מה שאומר שצריך לדעת מה אפשר לעשות עם התוצאות הכימיות שאתה מקבל מאצווה מסוימת, ומה אי אפשר לעשות עם התוצאות האלו." מציין תומר. "הגישה המדעית שמה לך גבולות. הצמח הזה או האצווה הזו היא טובה או שהיא לא טובה." מסביר תומר. "אנחנו שמים לעצמנו גבולות בשביל המטופל, כך שיקבל חומר שהוא בסטנדרט מסוים. הסטנדרט הוא גם ההרכב הכימי אבל גם הנראות." מוסיף תומר. "רוב המטופלים לא יכולים לבדוק את רמת ה – THC בבית, אבל הם מסתכלים על המראה של הקנאביס הרפואי ומתייחסים לריח שלו, אלו פרמטרים חשובים." מדגיש תומר.

"אנחנו נוקשים מאוד בכל הנוגע לצורה בה המטופלים שלנו מקבלים את הקנאביס הרפואי שלהם." מציין תומר. "הקנאביס עובר אצלנו מסלול מאוד מסוים, וכל מה שלא עומד בקריטריונים ובסטנדרטים שהצבנו לעצמנו לטובת המטופלים שלנו, הולך הצידה."