arrow

קנאביס רפואי: התשובה של הרפואה המודרנית לטיפול בכאב

רופאה מחזיקה את היד למטופלת
טיפול פליאטיבי הוא טיפול תומך המשלב טיפולים פיזיים ונפשיים, במטרה לשפר איכות חיים ולהקל על המטופלים ועל בני משפחותיהם. איך קנאביס רפואי יכול לסייע במהלך הטיפול הפליאטיבי ואילו מטופלים יכולים להיות זכאים לטיפול?
רופאה מחזיקה את היד למטופלת
טיפול פליאטיבי, או בשמו האחר, טיפול תומך, הוא כגישה טיפולית כוללנית שמטרתה לשפר את איכות החיים של החולים המתמודדים עם מחלה מסכנת חיים, על ידי מניעה והקלה של תסמינים גופניים, נפשיים ורוחניים.
מטרת הטיפול הפליאטיבי היא לתמוך בחולים ולהקל על קשיים המתעוררים בעת ההתמודדות עם המחלה, באמצעות זיהוי תסמינים פיזיים, רגשיים וסיוע בהתמודדות הפיזית והנפשית של המטופלים ושל בני משפחותיהם. טיפול בקנאביס רפואי הולך ומתעצב כטיפול שיכול להקל מאוד על מטופלים, כחלק מהטיפול הפליאטיבי. מעבר לזה, קנאביס רפואי מאפשר דחייה או מניעה של התחלת שימוש במשככי כאבים אופיאטים.

מה הם קווי הטיפול הפליאטיבי?

הטיפול הפליאטיבי משלב מספר קווי טיפול שמטרתם היא להקל על המטופל ועל בני משפחתו לאורך תקופת הטיפול. קווי הטיפול משתנים בהתאם למטופלים ולצרכים שלהם, והם כוללים בין היתר:

טיפול נוגד כאב

טיפולים פליאטיביים כוללים במקרים רבים טיפול במשככי כאבים אופיאטיים המשמשים להקלה על תסמינים פיזיים ועל תסמינים רגשיים של מטופלים הסובלים מרמות כאב שונות. מאחר ומשככי כאבים אופיאטיים הם חומרים ממכרים, ומאחר שמטופלים מפתחים סבילות לחומרים הללו ויש צורך להעלות את המינונים, קיים חשש בקרב מטופלים ובני משפחה, בכל הנוגע לטיפול פליאטיבי בתרופות. עם התרבות העדויות בשנים האחרונות בנוגע ליכולת של טיפול בקנאביס רפואי להקל על כאבים, רופאים, מטופלים ובני משפחה רבים בוחרים לשלב את הטיפול בקנאביס רפואי בשלבים מוקדמים של הטיפול. בין היתרונות הרבים של טיפול בקנאביס רפואי, מעבר להיותו משכך כאבים, הוא היכולת של הטיפול לעורר במטופלים תיאבון, להפיג בחילות ולשפר את השינה.

תמיכה נפשית ורוחנית

במסגרת השירות הציבורי שמספקות קופות החולים ומשרדי הבריאות והרווחה, מטופלים שמקבלים טיפול פליאטיבי זכאים לליווי ותמיכה נפשית במהלך הטיפול, על־ידי עובדים סוציאליים ופסיכולוגים. בנוסף לתמיכה הנפשית, מטופלים ובני משפחה רבים בארץ ובעולם מבקשים לקבל ליווי רוחני כחלק מהטיפול. בעבר הליווי הרוחני היה נחלתו של עולם הדת, אבל היום ישנן אפשרויות ליווי רוחני שמתאימות למגוון רחב יותר של מטופלים ומגוון רחב יותר של דעות. ישנן עמותות המציעות סיוע וליווי רוחני מחוץ למסגרות קופות החולים והשירותים הציבוריים, כמו עמותת הליווי הרוחני.

איך קנאביס רפואי יכול לסייע בטיפול פליאטיבי?

קנאביס רפואי משמש בעיקר להקלה על הכאבים של חולים המקבלים טיפול פליאטיבי, אך הוא מסייע בהתמודדות עם צדדים נוספים של הטיפול, כמו שינה והגברת תיאבון. התסמינים הנפוצים בקרב מטופלים בטיפול פליאטיבי כוללים כאבים חזקים, אי-נוחות בחלקים נרחבים בגוף, בחילות, עצירות ובעיות במערכת העיכול שמלוות בחוסר תיאבון, קשיי ניידות עד מוגבלות מלאה, קשיים נשימתיים, דיכאון, לחץ וחרדה.
בדיוק על התסמינים האלה, קנאביס רפואי יכול להקל. בסקירת שבחנה את המחקרים בתחום הקנאביס הרפואי משנת 1975 ועד 2018 נבחנה היכולת של הקנאביס הרפואי להקל על כאבי סרטן, על כאב נוירופתי ועל כאבי של חולים סופניים. החוקרים הגיעו למסקנה כי טיפול בקנאביס רפואי בכלל, וב – CBD בפרט, הוא טיפול יעיל בהקלה על כאבים כרוניים, מה גם שלרוב הוא אינו גורם לתופעות לוואי שליליות.

איך קנאביס רפואי יכול לסייע בטיפול פליאטיבי?

להלן רשימת המקרים בהם חולים במחלות שונות (בעלי תוחלת חיים צפויה הקרובה לרף של 6 חודשים) מוכרים בתור חולים הנמצאים בתהליך טיפול פליאטיבי:
  • חולים אונקולוגיים
  • חולים נוירולוגיים
  • חולי אי ספיקה נשימתית
  • חולי אי ספיקת לב
  • מטופלי הסובלים מכאב

איך קנאביס רפואי יכול לסייע בטיפול פליאטיבי?

על פי נוהל 106 של היק"ר, מטופלים בטיפול פליאטיבי יכולים להגיש בקשה למשרד הבריאות בעזרת רופא מומחה בתחום הטיפול הספציפי של ההתוויה הרפואית (המצב הרפואי, מחלה) ממנה הם סובלים. אם החולים מאושפזים במוסד טיפולי, כמו מוסד גריאטרי למשל, הבקשה יכולה להיות מוגשת על ידי רופאים בתחום גריאטריה, פסיכוגריאטריה, או רופאים מומחים ברפואה פליאטיבית.