arrow

קנאביס רפואי לטיפול בפוסט טראומה

medical patient information
הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD), פוגעת ב – 9% מהאוכלוסיה וגורמת סבל נפשי ופיזי מתמשך למי שסובל ממנה. בשנים האחרונות מתרבים המחקרים והעדויות על היכולת לטפל בפוסט טראומה בעזרת קנאביס רפואי. איך קנאביס רפואי יכול לעזור ומה כולל תהליך הוצאת אישור לטיפול?​
medical patient information
ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה – שנת 2021. איציק סעידיאן, לוחם לשעבר בחטיבת גולני, שסובל מפוסט טראומה בעקבות שירותו הצבאי, מצית את עצמו במשרדי אגף שיקום של משרד הביטחון. זו תזכורת כואבת לסבל היומיומי אותם חווים אלו שסובלים מהפרעת דחק פוסט טראומטית ובני משפחתם. לא צריך מחקרים מדעיים כדי לדעת שטיפול באלו שסוחבים איתם פצעים מדממים, אותם לא ניתן לראות, חייב להיות טיפול רגיש שנותן מענה לכל האספקטים והתופעות הנלוות למחלה, טיפול שרואה את המטופלים כמכלול שלם. בשורות הבאות נפרט את מה שחשוב לדעת על שילוב של קנאביס רפואי בטיפול בסובלים מ – PTSD. חשוב לדעת שקנאביס רפואי הוא חלק מטיפול, והוא לא מחליף ליווי רפואי, נפשי ותמיכה משפחתית.

מה היא הפרעת דחק פוסט טראומטית?

הפרעת דחק פוסט טראומטית, שמוכרת בשם 'פוסט טראומה', היא תסמונת נפשית המאופיינת בהתפתחות סימפטומים של חרדה ולחץ המגיעים בעקבות חוויות אישיות קשות אותן חוו, או שלהן המתמודדים היו עדים, כמו מוות או פגיעה ממשית. המחקר המדעי בנושא פוסט טראומה החל בעקבות מלחמת העולם הראשונה, אך גודל התופעה ועוצמתה התחיל להתבהר רק לאחר חזרתם של חיילים אמריקאים ממלחמת ויאטנם.

הסובלים מפוסט טראומה מתמודדים לא רק עם ההשפעות הרגשיות והפסיכולוגיות הכרוכות באירוע טראומתי, אלא גם עם השפעות גופניות ועם שינויי התנהגות שמשבשים במקרים רבים את שגרת חיי המתמודדים והסביבה הקרובה. השפעות הפוסט טראומה מפריעות בקיום חיי משפחה, מפחיתות את הסיכוי להשתלב בשוק העבודה, ומגבירות את הסיכון לחלות במחלות מחלות לב, כאבי גב, דלקות פרקים ועוד.

קנאביס רפואי לטיפול ב-PTSD

המערכת האנדוקנבינואידית היא מערכת עצבים שמשפיעה על פעולות כמו זיכרון, רוגע ושינה. הקנבינואידים שבקנאביס מפעילים קולטנים במערכת האנדוקנבינואידית, המסוגלים לאזן את פעולת מערכת העצבים בגוף, ובכך להפחית את נזקי התסמונת.

במחקר שהתפרסם בכתב עת הסוקר טיפולים פסיכולוגיים ופסיכיאטריים, נמצא כי שימוש בקנאביס רפואי יכול להפחית את התסמינים ותופעות הלוואי המקושרים עם PTSD ב – ב-75%. על פי המחקר, הטיפול יכול להפחית חרדות וסיוטים, לסייע בהסדרת השינה ובשיפור מצב הרוח, כל זאת ללא תופעות לוואי כלל.

מהו תהליך קבלת רישיון לקנאביס רפואי בעקבות פוסט טראומה?

הפרעת דחק פוסט טראומטית כלולה בנוהל 106 המפרט את ההתוויות הרפואיות של היחידה לקנאביס רפואי של משרד הבריאות. את ההמלצה לטיפול בקנאביס רפואי, צריך פסיכיאטר מומחה להגיש למשרד הבריאות בטופס ייעודי, ובמידה ומשרד הבריאות מאשר, יתקבל אישור לטיפול בקנאביס לחצי שנה בלבד.

הבעיה העיקרית בקבלת אישור לטיפול בקנאביס רפואי עבור המתמודדים עם PTSD, היא שבניגוד להתוויות רפואיות אחרות, המטופלים יכולים להגיש את בקשה לרישיון קנאביס רפואי רק כעבור 3 שנים בהן המחלה פעילה. מעבר לזה, על המאובחנים בפוסט טראומה להיות בדרגת חומרה העולה על 30% נכות לפי המוסד לביטוח לאומי, והטיפול בקנאביס רפואי יאושר רק לאחר מיצוי של שתי התערבויות תרופתיות קודמות שניתנו בפרקי זמן של חודשיים לכל הפחות. בנוסף, מטופלים הסובלים מ – PTSD, בעלי עבר של פסיכוזה או שימוש בסמים, לא יהיו זכאים לטיפול בקנאביס רפואי.

במחקר שנערך במחלקה לפסיכולוגיה באונ' חיפה, כבר בשנת – 2014, נמצא כי החומרים הפעילים בקנאביס מסוגלים למנוע נזקים, תופעות לוואי ואפילו לרפא תופעות ונזקים הנגרמים עקב פוסט טראומה, ואפילו למנוע את ההפרעה לחלוטין, במידה הטיפול בפועל ניתן זמן קצר לאחר האירוע הטראומטי, ולא 3 שנים לאחר מכן.