arrow

קנאביס רפואי: התשובה של הרפואה המודרנית לטיפול בכאב

בדיקות רפואיות
כאב כרוני הוא אחת הבעיות המרכזיות מולן מתמודדת הרפואה המודרנית. חקר הקנאביס כאמצעי טיפול בכאב החל כבר בשנות ה – 60' של המאה הקודמת, אבל נראה שהמאה ה – 21 היא זו שמחזירה את הקנאביס לקדמת בימת הרפואה, כאמצעי מרכזי לטיפול בכאב, כזה שכבר מסייע למיליוני מטופלים ברחבי העולם לחוש הקלה. איך זה קורה?
בדיקות רפואיות
בסקירה מדעית שפורסמה בשנת – 2020, מוצגת ההתקדמות האדירה של הקנאביס הרפואי כאמצעי טיפול לגימטי במהלך העשור האחרון. הסקירה מראה כי במהלך העשור שעבר, מחקר הקנאביס הרפואי כקו טיפולי עבור חולים מטופלים הסובלים מכאב בכלל ומכאב כרוני בפרט, התפתח בצורה חסרת תקדים. ממצב בו עולם הרפואה מנסה להתרחק מצמח הקנאביס, בטענה כי מתן לגיטימציה לשימוש בקנאביס לצרכים רפואיים יפתח את הדלת עבור אלו שינסו לנצל את המצב ניצול ציני לצרכים אישיים, מערכות הבריאות התחילו להבין ולהפנים את הפוטנציאל הטמון בצמח.
ישראל היא אחת המדינות המרתקות ביותר בכל הנוגע לאימוץ קנאביס רפואי כאמצעי טיפול לגיטימי. ממצב בו בעשור הקודם, משרד הבריאות בישראל לא אישר למטופלים לקבל טיפול בקנאביס רפואי, היום יותר מ – 50 אלף מטופלים מקבלים מקבלים קנאביס רפואי ברישיון, רובם בעקבות כאב כרוני.

מה זה כאב כרוני?

כאב כרוני, כאמור הוא אולי הבעיה השכיחה ביותר בעולם הרפואה. כאבים כרוניים יכולים להיגרם מסיבות אורטופדיות, אונקולוגיות, נוירולוגיות ומסיבות נוספות. כאבים כאלו מלווים במקרים רבים בתהליכים פסיכולוגיים ורגשיים המשפיעים על המטופלים ועל בני משפחתם, מה שדורש התייחסות טיפולית מקיפה. גודלכבר בשנת – 2015, עמד אחוז המטופלים אשר קיבלו רישיון לשימוש בקנאביס רפואי במסגרת ההתוויה (מצב רפואי) לשיכוך כאבים – על כמעט 50%, כשאחת המרכזיות שבהן היא טיפול בכאב.

כמה דוגמאות לשימושים שנעשו בקנאביס לטיפול בכאב בעבר:

מצרים 1550 לפנה"ס – רישומי פפירוס רפואיים מצריים מעידים על שימוש בצמח הקנאביס לטיפול בדלקות. יוון והאימפריה הרומית 450 – 200 לפנה"ס – קנאביס משמש לטיפול בכאבי שיניים, אוזניים ואף להקלה על כאבים במהלך לידה.
סין, המאה השלישית לספירה – רופא מתעד לראשונה את הקנאביס כמשכך כאבים ומשתמש בתערובת של קנאביס ויין להרדמת חולים לפני הניתוח. פרס, תחילת המאה השנייה לספירה – המדען הפרסי אבן סינא, מגלה השפעה חיובית של צמח הקנאביס בטיפול בבצקות, פצעים זיהומיים כאבי ראש קשים. המחקר שלו הופך לאבן ייסוד עליה מתבססים חוקרים רבים בין המאה ה – 13 למאה ה – 19.
1798 לספירה, צרפת – נפוליאון דורש להביא קנאביס ממצרים על מנת לבדוק את ההשפעות שלו על הפחתת כאבים. באותו זמן, קנאביס שימש לטיפול בשיעול, צהבת וגידולים. 1900 לספירה – קנאביס משמש למטרות רפואה במקומות רבים בעולם, ללא מרשם, כתרופה לטיפול בשיגרון, בבחילה וכאבי לידה.

אז איך קנאביס רפואי בעצם מסייע לטיפול בכאב?

על פי נוהל 106 של משרד הבריאות המפרט את ההמלצה לטיפול בקנאביס רפואי יכול להגיש למשרד הבריאות רופא מומחה בתחום ההתוויה הרפואית הספציפית בגינה מוגשת הבקשה. דרך נוספת היא לגשת לרופאים אשר מוסמכים לאשר רישיון קנאביס רפואי בעצמם, על פי רשימת הרופאים אותה מפרסם משרד הבריאות, ובמידה ומשרד הבריאות מאשר, יתקבל אישור לטיפול בקנאביס לחצי שנה בלבד.
הבעיה העיקרית בקבלת אישורעד על פי נוהל משרד הבריאות, המטופלים שיכולים להיות זכאים לטיפול הם: "מטופלים הסובלים מכאב נוירופאתי ממקור אורגני ברור, המטופלים במרפאת כאב מוכרת באופן סדיר, בתקופה של שנה לפחות לפני הגשת הבקשה, לאחר מיצוי אפשרויות טיפול מקובלות ובהמלצת מרפאת הכאב בה הם מטופלים ובצירוף תדפיסי המעקב במרפאה ודו"ח ניפוק תרופות מבית המרקחת המתעד את רכש התרופות."