arrow

פרקינסון: מה עתיד הטיפול בקנאביס רפואי במחלה?

קנאביס רפואי
מחקר הקנאביס הרפואי הולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות, וקנאביס מתגלה כצמח המסוגל לטפל במחלות שונות וביניהן מחלת הפרקינסון. איך נתפס הקנאביס הרפואי ביחס למחלה נכון להיום ומה צפוי לנו בעתיד הנראה לעין?
קנאביס רפואי
כדי לענות על התשובות האלה ועוד, ראיינו נוירולוג בכיר שעזר לנו להבין איך עולם הרפואה רואה את הטיפול בקנאביס רפואי לחולי פרקינסון ומה עתיד המחקר בתחום.ראיון שני בסדרה:

מה היחס לטיפול בקנאביס בקהילה הרפואית נכון ל - 2020?

מה היחס לטיפול בקנאביס בקהילה הרפואית נכון ל – 2020?

"איגוד חולי הפרקינסון האמריקאי מגדיר את הקנאביס כתכשיר שאין וודאות לגביו שהוא פעיל", מציין המומחה למחלות נוירולוגיות. "המצב הזה מקשה על ביצוע ניסויים לבדיקת האפקטיביות של קנאביס על חולי פרקינסון. מה שקורה הוא שאין אחידות בין הזנים השונים, בין סוגי המוצרים ובין סוגי הצריכה השונים. נוצר מצב בו המדע והרפואה לא יודעים להגיד באופן וודאי האם תכשירי הקנאביס יעילים".

האם הסטטוס הזה יוצר חוסר מודעות בקרב הרופאים בנוגע לטיפול בקנאביס רפואי?

"מספר הרופאים, גם בארץ וגם בעולם, שיש להם הכשרה פורמאלית ברפואה של קנאביס הוא מצומצם ביותר, כ – 10 אחוז בלבד", מציין הפרופסור לנוירולוגיה. "יש מעט מאוד רופאים בעלי רישיון, יש מעט מאוד רופאים בעלי תודעה, כך שרופאים במקצועות רבים לא מציעים את למטופל את הטיפול בקנאביס רפואי כאופציה".
"יחד עם זאת", מוסיף הנוירולוג הבכיר, "למעלה מ – 80 אחוז מחולי הפרקינסון מביעים רצון לקבל טיפול בקנאביס רפואי. חולים רבים שמגיעים אליי, חותרים לכיוון של שימוש בקנאביס. אני משתדל שלא להעלות את נושא הטיפול בקנאביס בעצמי וממתין שהבקשה תגיע מהמטופל, אך במקרים בהם אני חושב שטיפול בקנאביס יכול להועיל למטופל שאצלי והוא לא מעלה את הרעיון, אני מעלה אותו. אני חושב שהאופציה הטיפולית הזו צריכה לשבת בארגז הכלים של כל רופא", משתף אותנו הרופא הבכיר.

האם אתה רואה שינוי ביחס לטיפול בקנאביס רפואי לחולי פרקינסון בעולם הרפואה?

"העמדה הרווחת בקרב רוב ארגוני הבריאות העולמיים היא שכרגע אין הוכחה מדעית שקנאביס רפואי מסייע לחולי פרקינסון, ולכן הם אינם יכולים לתמוך במהלכי חקיקה", מציין הפרופסור הבכיר. "אך כאן מגיעה מילת הקסם האמריקאית 'How Ever', אנחנו ערים לחוויות החיוביות של מטופלים".
"מה שאני רוצה להגיד הוא שקנאביס רפואי נכנס לעולם הרפואה בדלת האחורית. במצב רגיל הרגולציה קובעת את אופי השימוש בתרופה, אבל עם קנאביס המצב הוא הפוך", מציין הנוירולוג המומחה. "יש תהליך לגליזציה שמשפיע על תהליך הרגולציה של עולם הרפואה בנוגע לקנאביס. הבעיה שיש חוסר בידע. אני כרופא מטפל, לא מסוגל לעמוד בגחמות של כל מטופל ומטופל ועם הלחץ שמופנה אליי מתוך חוסר ידע מצד המטופלים להחליף מינונים, תכשירים וכו'".

איפה עומד מחקר הקנאביס ביחס למחלת הפרקינסון?

"הבעיה עם תאוריה שטוענת כי קנאביס רפואי יכול לטפל בתופעות לוואי של תרופות לפרקינסון למשל, היא שאין שום ניסוי בנוגע לאפקט של קנאביס ביחס לספיגה של דופיקן בחולי פרקינסון", מציין הנוירולוג הבכיר. "ניסויים מהסוג הזה, שהם א' – ב' בניסויים קלינים, לא קיימים. זה קורה כי מדובר בתרופה שלא הייתה נגישה עד לא מזמן".
עוד מציין הרופא המומחה, "כחוקר, לא הייתה לי אפשרות לבצע ניסויים כאלה. מעבר לזה, ניסוי כזה מצריך השקעה לא קטנה, ועכשיו, עם הכניסה של שחקניות גדולות משוק הקנאביס לעולם הרפואה כמו קרונוס, יכולה לשנות את המצב הזה".
"היום יש שפה שקיימת בשיח בין מטופל לבין רופא שלא הייתה קיימת לפני 5 – 6 שנים, בה ניתן לדבר על טיפול בקנאביס רפואי. אני בטוח שהדור הצעיר של הרופאים ייקח את המושכות, נראה פתיחות גדולה יותר לטיפול בקנאביס".

כשאתה פוגש מטופל פרקינסון מה השאיפה שלך?

"הייתי רופא בצנחנים ושם למדתי טקטיקות מלחמה. יש צורת מלחמה שנקראת 'משמר אחורי'. שמים פלוגה כדי לעכב את האויב, שתי פלוגות אחרות מתקדמות ומתבססות בעמדה, ופלוגה אחת נשארת מאחור ומדלגת אחריהן", מספר הרופא הבכיר.
"אני רוצה שמטופל יוכל לצאת מהבית וללכת לקונצרט, למסעדה, להתפרנס ולהופיע בציבור. המלחמה היא לשמור על הצד המוטורי שלהם ולא פחות חשוב לשמור על הצד המנטלי שלהם. חשוב לי להשגיח על הצד המוטורי, המנטלי והמשפחתי. אני תמיד משדר אופטימיות עבור המטופלים שלי, נותן להם תקווה ומאמין בזה בכל ליבי. הרוב המוחלט של החולים מצליחים לנהל חיים תקינים ומלאים לשנים רבות, כשהקנאביס נותן למטופלים תקווה ואורך רוח להמשיך קדימה".