arrow

מה הן טריכומות בקנאביס רפואי ומה תפקידן?

מה הן טריכומות בקנאביס ומה תפקידן
טריכומות נחשבו לתעלומה בעולם המדע, עד שחוקרים מאונ' קולומביה גילו שהן אלה שאחראיות על כמות החומרים הפעילים שמיוצרים בצמח הקנאביס. אז מי הן הטריכומות ואיך הן משפיעות על ה – DNA של הקנאביס הרפואי?
מה הן טריכומות בקנאביס ומה תפקידן
החלקים בצמח הקנאביס בהם נמצאים הריכוזים הגבוהים ביותר של החומרים הפעילים, הן הטריכומות. הפירוש המילולי של טריכומות (טריכום) הוא – תפוצות או נספחים עדינים על צמחים, כמו אצות למשל. ישנם שלושה סוגים עיקריים של טריכומות בצמח הקנאביס, ומחקרים אחרונים גילו כי ההשפעה של הטריכומות על כמות החומרים הפעילים בקנאביס היא קריטית. אז מה אנחנו יודעים על טריכומות, ואיך הידע הזה מסייע בייצור קנאביס רפואי בסטנדרט גבוה?

מה תפקידן של טריכומות בצמח הקנאביס?

הטריכומות ממלאות תפקיד חיוני בשמירה על הצמח מפני מזיקים, לאחר שהוא כבר בשל ומוכן. טריכומות מופיעות בצורת נקודות אפורות שמנוניות, מה שיכול טרפנים ופלבנואידים בקנאביס – חומרים שהבדלי הכמויות ביניהם משנה את כל ההבדל בין זני הקנאביס השונים. לעין בלתי מזוינת טריכומות נראות כהתגבשויות קריסטליות זעירות ונוצצות, בצורת פטריה ארוכה ורחבת ראש. יש מי שטועה בין טריכומות לבין אבקנים, זאת מאחר וטריכומות נוטות להתייבש ולנשור מעל גבי הפרחים, במראה שנראה כמו אבקנים מתעופפים ברוח. צמח הקנאביס אינו מייצר אבקני פרחים לצורך רבייה, וכל המבנים הקריסטליים שמכסים את תפרחת הצמח אלה טריכומות בלבד.

סוגי טריכומות בקנאביס רפואי

טריכומות ראש גבעול (Capitate-Stalked) – טריכומות ראש גבעול מכילות את כמות החומרים הפעילים הגדולה ביותר בקנאביס. מופיעות בעיקר בשלבי הפריחה המתקדמים של צמח הקנאביס, לקראת הבשלתו לקציר. מדובר בטריכומות הגדולות ביותר בצמח הקנאביס. טריכומות אלה אחראיות על ייצור החומרים הפעילים בקנאביס (קנבינואידים, טרפנים, פלבנואידים)

טריכומות פקעתיות (Bulbous Trichomes) – אלו טריכומות שקשה מאוד לראות ללא מכשור מיוחד, מאחר והן הקטנות ביותר בצמח הקנאביס. תפקידן העיקרי הוא להרחיק מזיקים וחרקים.

טריכומות ראש צמוד (Capitate Sessile) – טריכומות מסוג זה הן גדולות ודחוסות יותר מטריכומות פקעתיות, ולכן ניתן לראות אותן ללא מכשור מיוחד. גם טריכומות אלה אחראיות על ייצור החומרים הפעילים בקנאביס (קנבינואידים, טרפנים, פלבנואידים).

איך הטריכומות בקנאביס משפיעות על החומרים הפעילים שבו?

במחקר שפורסם בכתב העת Plant Journal, חוקרים מאוניברסיטת קולומביה גילו כי צורתן הפטרייטית של הטריכומות היא זו שאחראית, בין היתר, לכמות החומרים הפעילים בקנאביס. ככל שצורתן של הטריכומות היא כשל פטריה, כך הקנאביס עצמו יהיה עשיר יותר ב – THC ו – CBD. בנוסף, טריכומות מסוג זה הן גם העשירות ביותר בטרפנים. מחקרים שקדמו למחקר זה עמדו על התרומה שמספקות טריכומות להתפתחות החומרים הפעילים בקאנביס, אבל עד למחקר של אוניברסיטת קולומביה – גודל התרומה של טריכומות להתפתחות החומרים לא היה ידוע.

מה גורם לטריכומות 'פטרייתיות' לייצר יותר טרפנים?

החוקרים מצאו כי תחת אור אולטרה סגול, טריכומות המכילות דיסקים הפרשתיים גדולים (כך שצורתן פרטיה), ייצרו יותר טרפנים. טריכומות קטנות יותר וללא גבעול, שפלטו צבע אדום והיו בעלות דיסקים הפרשתיים קטנים יותר, יצרו פחות טרפנים מטריכומות בצורת פטריה.

החוקרים ערכו ניתוח גנטי לטריכומות כדי לחקור כיצד הוראות הוראות ה – DNA של הטריכומות משפיעות על התוצרים הביוכימיים של הצמח (על התפתחות החומרים הפעילים – THC, CBD וטרפנים). הם מצאו כי טריכומות ראש גבעול (Capitate-Stalked), הן בעלות נטייה גנטית המכוונת להכנת CBDA וטרפנים.

איך חקר הטריכומות מסייע לעולם הקנאביס הרפואי?

בסופו של דבר, ההבנה כי מקור החומרים הפעילים בצמח הקנאביס נמצא בטריכומות, זו תגלית חשובה שעוזרת לעולם המדע בכלל, ולחוקרי הקנאביס הרפואי בפרט, להבין איך ניתן לגדל צמחי קנאביס עם כמות החומרים הפעילים הרצויה, ולדעת את הרכב החומרים הפעילים – על פי סוג ואופי הטריכומות.