arrow

מה הן הסגולות של פלבנואידים בקנאביס רפואי?

סגולות הפלבנואידים
פלבנואידים (מוכרות גם בתור – ויטמין P), הם כ-20 תרכובות כימיות שנמצאות בצמחים, כולל בקנאביס. אלא שעל פי מחקרים אחרונים, פלבנואידים בקנאביס משפיעים על יכולת הטיפול בכאבים, ומהווים פריצת דרך בחקר סרטן הלבלב.
סגולות הפלבנואידים
פלבנואידים הם תרכובות כימיות שנמצאות בצמח הקנאביס, והן מהוות חלק מ – 483 תרכובות ייחודיות אותן המדע גילה בצמח, נכון לשנת 2020, כולל קנבינואידים, טרפנים ועוד. מאז התעוררות מחקר הקנאביס בשנות ה – 60' של המאה הקודמת, מי שתפסו את עיקר תשומת הלב המדעית היו הקנבינואידים, כשבשנים האחרונות גם השיח סביב הטרפנים הולך ותופס תאוצה, והפלבנואידים נשארו די מאחור.
כעת, נראה שההתעלמות מהפלבנואידים לא הייתה מוצדקת. מה שהולך ומתברר זה שמדובר, ככל הנראה, בתרכובת כימית חשובה מאוד בצמח הקנאביס, התורמת לאפקט הפמליה ונושאת תפקיד משמעותי בטיפול בכאב. אז מה הם פלבנואידים ומה אנחנו יודעים עליהם נכון להיום?

מהם פלבנואידים?

פלבנואידים הם חומרים פיטו – נוטרינטים הנמצאים כמעט בכל הפירות. התפקיד הידוע של הפלבנואידים הוא הענקת הצבע לצמח, כלומר, את הפיגמנטציה של הצמחים. בנוסף, תפקיד התרכובות הכימיות הללו, הוא להגן על הצמח מפני קרני UV, מפני מזיקים ומפני מחלות.
חוקרים גילו כמעט 6,000 סוגים שונים של פלבנואידים בטבע, כאשר רבים מהם ייחודיים לצמחים ספציפיים. בצמחי הקנאביס ישנם סוגי פלבנואידים שאינם נמצאים באף מקור אחר בטבע – Cannaflavins. מחקרים מצביעים על כך שלפלבנואידים (כולל Cannaflavins) יש מגוון של השפעות רפואיות מועילות, כולל השפעות אנטי דלקתיות, נוגדות חמצון, נוגדות סרטן ועוד.

איך פלבנואידים בצמח הקנאביס משפיעים על הגוף?

"אפקט הפמליה", מושג אותו קבע חתן פרס ישראל, פרופסור רפאל משולם, הוא מונח המתאר את האופי הסינרגטי של התרכובות הכימיות הפעילות בקנאביס.המערכת האנדוקנבינואידית בגוף האדם, היא בעצם רשת עצומה של קולטנים המכסים כמעט כל איבר בגוף. למערכת הקנבינואידית יש יכולת לתקשר עם החומרים הפעילים של צמח הקנאביס – הקנבינואידים והטרפנים, באמצעות קולטנים (רצפטורים) הנמצאים בגופנו.
אז איך פלבנואידים נכנסים לתמונה? כפי שהולך ומתבהר לעולם המדע, לפלבנואידים יש השפעה על וויסות ה – THC בגוף, בדומה ליכולת של חומר ה – CBD לעשות זאת. עם זאת, יש עדיין צורך במחקר נוסף על מנת להבין מה הדרך בה פלבנואידים עושים זאת, כלומר, האם הם משפרים את תכונות הקנבינואידים עצמם, או שהם מווסתים את ההשפעה שלהם בגוף.

האם פלבנואידים יכולים לסייע בהקלה על כאבים?

בשנת 1986, הצליחה מרילין בארט, חוקרת מאוניברסיטת לונדון, לבודד שני סוגי קנאפלווינים בצמח הקנאביס ומצאה שיש להם השפעות אנטי דלקתיות חזקות ביותר. בארט גילתה שההשפעות האנטי דלקתיות המיוצרות על ידי קנאפלבין A וקנאפלבין B נחשבות חזקות פי 30 מאלו המופקות על ידי אספירין.
מאז מחקרה של בארט, נערכו מחקרים במודלים של בעלי חיים שבדקו את היכולת של פלבנואידים להשפיע על כאבים נוירופתיים (NP). ממחקר שנערך בשנת 2020 בנושא היכולת של פלבנואידים לטפל בכאב נוירופטי, נמצא כי לבפלבנואידים ישנו פוטנציאל עצום בכל הנוגע לטיפול ב – NP, אולם עדיין קיים צורך במחקרים נוספים.

לאן הפלבונואידים מובילים את מחקר הקנאביס הרפואי?

בשנת 2019, קבוצה של חוקרים הבינו את המסלול הייצור של הקנאפלווינים בצמח הקנאביס. הגילוי החדש אפשר לחקר הפלבנואידים להתפתח, מה שהביא לגילוי הבא: על פי מחקר שפורסם בשנת 2020, קנאפלווינים עשויים לטפל בסרטן הלבלב. נגזרת פלבנואיד מ – Cannaflavins-B הוכיחה "פוטנציאל טיפול משמעותי בטיפול בסרטן הלבלב" בעכברים. החוקרים הצהירו כי "התוצאות מצדיקות מחקרים נוספים כדי לייעל את תוצאות הטיפול לקראת תרגום קליני." מדובר בחדשות די מרגשות, שכן סרטן הלבלב הוא סוג סרטן עם שיעורי הישרדות נמוכים, שעד כה המדע עמד מולו ללא תשובה.